Štěstí je toužit po tom, co už máme. Film Umění jíst a milovat je ‚food porn‘ romantika
Snímek Umění jíst a milovat, který získal na festivalu v Cannes cenu za nejlepší režii, je milostným příběhem a poctou francouzské gastronomii zároveň. V hlavních rolích se představují přední francouzské herecké hvězdy Juliette Binoche a Benoît Magimel.
Vietnamsko-francouzský režisér Tran Anh Hung adaptoval 100 let starý román Život a vášeň gurmána Dodina Bouffanta o fiktivním milovníkovi gastronomie (Magimel), který žije se svou kuchařkou Eugénií (Binoche). Ta vytrvale odmítá jeho návrhy k sňatku, a přestože s Dodinem tráví takřka veškerý svůj čas, udržuje si tím vlastní svobodný prostor.
Dává najevo, že být kuchařkou a spolupracovnicí „Napoleona francouzské kuchyně“ a architektkou jeho nápadů je pro ni víc než být jeho ženou. Kromě toho před Dodinem Bouffantem ale skrývá i svoji postupující nemoc, projevující se slabostmi a omdléváním.
Animovaný film Tonda, Slávka a kouzelné světlo okouzlujícím způsobem aktualizuje loutkovou tradici
Číst článek
Snímek je zasazený do roku 1885, tedy do období zrodu moderní vysoké gastronomie. Jeden z dialogů dokonce odkazuje na vznikající hotel Ritz a kombinace luxusního hoteliérství s vysokou úrovní stravování jako nový trend.
Osmdesátá léta 19. století jsou ale také zlatým věkem impresionismu. Právě z něj čerpá Tran Anh Hung inspiraci. Především záběry z exteriérů, tedy zahrad, slavností nebo procházek v kulturní krajině upomenou na díla Augusta Renoira (jako Snídaně veslařů, Letní krajina ad.) a jeho souputníků.
Kameraman Jonathan Ricquebourg navíc snímá interiérové obrazy v měkkém bočním světle, nazlátlém až oranžovém na konci nebo začátku dne, a režisér je doprovodil zvuky ptáků ze zahrady, která s kuchyní sousedí.
Mnohem více než na jednoduchém ději je Umění jíst a milovat založené právě na důrazu na detail a delikátní vizuální stránku. 134minutový snímek, ve kterém se většinu času vaří a jí, mimo jiné cituje Sv. Augustina („Štěstí je toužit po tom, co už máme.“) a zdůrazňuje, že na mnoho věcí je v životě potřeba čas.
Hlavní postavy se nacházejí „v podzimu svého života“ a umí si jak při přípravě, tak při konzumaci jídla i při spolubytí čas dopřát. Subtilní významy detailů a čas, který je jim věnovaný, způsobuje společně s jemným humorem, že romantické drama nepřekračuje hranice kýče, ačkoli ho diváci můžou vnímat i povrchněji jako pozitivní oddechovou podívanou.
Tran Anh Hung je objevem canneského festivalu, kde v roce 1993 získal Zlatou kameru pro nejlepší debut film Vůně zelené papáje, odehrávající se v Saigonu. Nominován za něj byl i na Oscara. Na benátského festivalu zvítězil se svojí druhotinou Cyklo, adaptoval také Norské dřevo, jednu z knih vzývaného japonského spisovatele Harukiho Murakamiho.
Nuance mezilidských vztahů jsou jeho doménou. Klíčem k úspěchu jeho novinky jsou také Juliette Binoche a Benoît Magimel, někdejší partneři a manželé, kteří s citem ztělesnili hlavní postavy a jejich láskyplný vztah sublimovaný do gastronomického umění.
Obě dvě hvězdy prožívají (další) dobré období své kariéry a Binoche jako držitelka Oscara (za Anglického pacienta) také dopomohla filmu k tomu, že je za Francii navržen na Cenu Akademie. A to jakkoli se první volbou zdálo být naléhavější, aktuálnější a v Cannes ještě výše oceněné soudní drama Anatomie pádu.
Kinematografie o gastronomii
Filmů o gastronomii, které se odehrávají kompletně u stolů a v kuchyních, je celá řada. Umění jíst a milovat má svým způsobem blízko k dokumentární poctě vysoké gastronomii, kterou ve Francii letos natočila legenda autorské dokumentaristiky Frederick Wiseman pod názvem Menu Plaisirs – Les Troisgros.
Během čtyř hodin Wiseman ve filmu detailně a také častokrát vtipně ukazuje, jak funguje rodinná michelinská restaurace a kolik práce, zkušeností a nápadů a péče za drahými menu je. Do filmu se navíc skrze výběr produktů dostává i téma udržitelnosti a péče nejen o jídlo, ale i o přírodní zdroje.
UMĚNÍ JÍST A MILOVAT
historické drama
Francie, 2023, 134 min
Režie a scénář: Anh Hung Tran
Hrají: Benoît Magimel, Juliette Binoche, Jean-Marc Roulot, Jan Hammenecker, Emmanuel Salinger, Patrick d'Assumçao, Galatéa Bellugi, Yannik Landrein, Sarah Adler
Naopak britské drama Bod varu, abychom připomněli další nedávný film z kuchyně, je jednozáběrový thriller, gradující kuchařovy nervy v zákulisí jedné prestižní restaurace až k prasknutí. Na hranu ho ženou hosté, spolupracovníci, vedení restaurace i osobní situace.
V tomto srovnání na Umění jíst a milovat i Wisemanově dokumentu vynikne právě láskyplná péče, s klidem, znalostí a vášní věnovaná pokrmům v luxusních podmínkách. V Umění jíst a milovat je idyla o to intenzivnější, že pokrmy v ní nejsou předmětem ekonomického zájmu. Ve filmu se neobjeví peníze, a to ani jako forma odměny nebo výplaty za odvedenou práci.
V další části spektra se pak nacházejí „gastro“ filmy provokující i znechucující diváky. Například legendární Velká žranice o čtveřici mužů, kteří se plánují ujíst k smrti. Marco Ferreri ji v roce 1973 natočil jako velmi tělesnou konfrontaci s konzumní kulturou. Snímek Jídlo a některé další krátké filmy Jana Švankmajera jsou zase výplodem surrealistické imaginace fascinované polykáním a zažíváním.
Umění jíst a milovat je ve srovnání s nimi „food porno“. Jídlo je tu smyslnou radostí, protože je v něm uložena péče, láska a um s vědomím, že ji někdo dokáže svými pěstovanými smysly docenit. Touto veskrze prostou starosvětskou myšlenkou prodchnutá romantika svým minuciózním provedením potěší i dnešní diváky.
Snímek Umění jíst a milovat uvedla v české předpremiéře přehlídka Tady Vary. Kinopremiéru má 9. listopadu 2023.