Původní neomítnuté zdivo i podlaha z udusané hlíny. Památník Karla Čapka zpřístupnil spisovatelovu garáž

Vztah spisovatele Karla Čapka a jeho ženy Olgy Scheinpflugové k automobilismu ukazuje nová část expozice v Čapkově památníku ve Staré Huti na Příbramsku. Vznikla v Čapkově autentické garáži a její dominantou je třiaosmdesátiletý veterán Škoda Rapid zapůjčený ze soukromé sbírky. Stejným typem auta s identickou dvoudveřovou uzavřenou karosérií Čapek se Scheinpflugovou jezdili.

Stará Huť (Příbramsko) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vztah spisovatele Karla Čapka a jeho ženy Olgy Scheinpflugové k automobilismu ukazuje nová část expozice v Čapkově památníku ve Staré Huti na Příbramsku

Vztah spisovatele Karla Čapka a jeho ženy Olgy Scheinpflugové k automobilismu ukazuje nová část expozice v Čapkově památníku ve Staré Huti na Příbramsku | Foto: Michal Kamaryt | Zdroj: ČTK

Nové prostory v památníku byly v sobotu slavnostně otevřeny při příležitosti výročí 85 let od první cesty páru do Alp.

Hledání ředitele Čapkova památníku. ‚Nebudeme-li spokojeni, vypovíme smlouvu,‘ říká spolumajitel

Číst článek

Akce spojené s přednáškou se zúčastnilo kolem 60 návštěvníků, nechyběly rodiny s dětmi. Další lidé, které pěkné počasí vylákalo k procházkám po okolí, do památníku přicházeli později odpoledne.

„Myslím, že se ta garáž příliš neliší od podoby, jakou měla ve druhé polovině 30. let, kdy ji Karel Čapek nechal zřídit,“ řekl ředitel památníku Zdeněk Vacek. Stěny tvoří původní neomítnuté zdivo z tvárnic, autentická je i podlaha z udusané hlíny.

Novodobá je podle Vacka jen dřevěná stěna oddělující část k parkování od technického zázemí a přibyly informační panely s Čapkovými fotografiemi a citáty na téma motorismu.

Ve spisovatelově domácnosti se vystřídaly dva automobily Škoda - Popular a Rapid. Majitelkou byla Scheinpflugová, Čapek pro závažné onemocnění nezískal vůdčí list. Pro delší cesty dvojice využívala služeb profesionálních řidičů.

Dvě cesty do Alp

Pozdější osud původních vozů se nepodařilo doložit. „Známe výrobní čísla jak originálního popularu, tak originálního rapidu. Ač po nich dlouhá léta pátrám, i další kolegové, nepodařilo se zjistit, že by se dochovaly,“ uvedl Vacek.

Před 130 lety se narodil Karel Čapek. Předpověděl hrozbu nacismu i obavy z umělé inteligence

Číst článek

Rapid vystavený v památníku přesně odpovídá nejen provedením, ale dokonce i datem výroby 12. ledna 1937. Vacek předpokládá, že vůz ze sbírky renovátora historických vozidel Jiřího Valacha bude v památníku nejméně rok a pak se bude shánět jiný.

„Mám soukromě také rapida. Pravda, o tři roky mladšího, ale v zásadě je to stejně vypadající vozidlo, jezdím s ním. Když bude nejhůř, tak vystavím to,“ uvedl Vacek.

Šéfovi památníku je historie motorismu blízká. V minulosti podle archivních podkladů zrekonstruoval cesty Čapka a Scheinpflugové do Alp a méně známé aspekty vývoje spisovatelova vztahu k technice publikoval v knize Za volantem s Karlem Čapkem.

Čapek s Scheinpflugovou podnikli obě cesty do Alp v červenci, nejdříve v roce 1935 s popularem a o dva roky později s výkonnějším a rychlejším rapidem. První cesta byla předsvatební, při druhé už byli Čapek s Scheinpflugovou manželé.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme