Ultimátní choreografie vlámského kolektivu Ultima Vez
V polovině listopadu uvede Divadlo Archa nejnovější produkci proslulého vlámského souboru Ultima Vez pod vedením Wima Vandekeybuse. Choreografie nieuwZwart ("Nová čerň") pro sedm tanečníků s živou kapelou na scéně je odyseou do archetypálního světa divoké a nezkrotné energie. České publikum bude mít příležitost shlédnout Ultima Vez po tři večery - 19., 20. a 21. listopadu.
NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU POZVÁNKU!
Představení nieuwZwart vytvořil Vandekeybus společně se zcela novou skupinou mladých tanečníků. Autor v něm zkoumá několik výchozích témat - tělo, nestárnoucí duši, nebezpečné vášně, intenzivní proměny lidského těla, vrozené instinkty a pudy, stejně jako motiv změny a vývoje prostřednictvím destrukce a odmítnutí. Vandekeybus, pro nějž jsou typické radikální a extrémní taneční projevy (často na hranici fyzických možností), i v této choreografii experimentuje s novými formami výrazu a pohybu.
Stěžejní motiv zrození a zániku se opírá o poetický text vlámského autora Petera Verhelsta, jehož ambicí je předat zkušenost z konce světa. České publikum uvidí "ženskou" verzi představení s Kylie Walter, na scéně se vedle tanečníků objeví živá tříčlenná kapela, která je integrální součástí celé inscenace. Původní hudbu k představení složil rockový hudebník Mauro Pawlowski, člen belgické indie skupiny Deus, jehož rytmická hudba umí být odvážná i odzbrojující.
Ultima Vez se českým divákům představí již posedmé a dlužno dodat, že s tvorbou Wima Vandekeybuse a souboru Ultima Vez se v listopadu setkáte také v pražském kině Světozor na Festivalu tanečních filmů. Od 13. do 15. listopadu nabídne první ročník této přehlídky z dílny tohoto belgického choreografa oceňovaný snímek Blush dle stejnojmenného představení a také několik krátkých filmů. Příznivci limitních uměleckých zážitků by neměli příliš váhat.
POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor nejen o Festivalu tanečních filmů s dramaturgyní Janou Návratovou a německým tanečním kritikem Norbertem Servosem z Odpolední session