V pražských Dejvicích začne jezdit elektrobus. Zatím jen půjčený

Na lince 216 v Praze 6 bude od zítřka jezdit bezemisní elektrobus. Město si vůz vypůjčilo od vídeňského dopravního podniku, aby vyzkoušelo jeho ekologické a jízdní vlastnosti. Testovací provoz autobusu poháněného elektřinou bude trvat do neděle.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražský dopravní podnik představil elektrobus

Pražský dopravní podnik představil elektrobus | Foto: Filip Jandourek

„Sledujeme moderní trendy, ekologické trendy v oblasti, která je vhodná i pro centra měst, jako je Praha. Toto je přesně autobus, který je nasaditelný do těch našich malých úzkých uliček,“ říká radní pro dopravu Jiří Pařízek z TOP 09.

Bezemisní elektrobus odebírá elektrickou energii pomocí trolejového vedení. Dopravní podnik ho prozatím nechal zřídit ve stanici Bořislavka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O elektrobusu, který bude na zkoušku jezdit v Praze-Dejvicích, informovala reportérka Magdalena Medková

„Zvolili jsme ji z různých důvodů. Jeden z nich je i blízkost měnírny, ze které jsme namontovali nabíjecí trolej. Udělali jsme to v podstatě zadarmo, jen za práci těch lidí,“ vysvětluje ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Baterie se v dokovací stanici nabíjí 15 minut. Za běžného provozu může vůz ujet až sto kilometrů. „Hlavní výhoda tohoto systému je rychlé dobíjení na konečných, čímž to vozidlo získá prakticky neomezený denní akční radius,“ tvrdí zástupce dodavatele Jan Vurm.

První elektrobusy jezdily v Praze už v roce 2010. Kvůli poruchovosti je ale dopravní podnik musel vyřadit z provozu. I proto chce současný elektrobus nejprve vyzkoušet a porovnat s jinými typy vozů.

Podle technického ředitele Jana Šurovského dopravce zvažuje i autobusy na stlačený plyn. Jejich nákup je ale méně pravděpodobný.

Pražský dopravní podnik představil elektrobus | Foto: Filip Jandourek

„Tam, kde parkují plynová vozidla, musí být udělána speciální podoba střechy pro případ výbuchu plynu. A třeba naše garáž Klíčov je konstruována tak, že na jednom nosníku drží celá střecha, je to taková unikátní stavba ze 70. let, tam podle mého názoru nikdy nelze uvažovat o plynofikaci,“ soudí.

Testovací provoz je podle města součástí dlouhodobě strategie. Naftové vozy chce postupně vyměnit za ekologické autobusy, a zlepšit tak životní prostředí ve městě.

„V případě nákupu těchto autobusů bychom je nasazovali především do centra, tam, kde jsou úzké uličky. Kde by tento autobus pomohl zlepšovat životní prostředí,“ dodává Pařízek. Jeden elektrobus by Prahu vyšel na 10 milionů korun. Nákup chce ale začít zvažovat až ve chvíli, kdy vyřeší dodávku tramvají se Škodou Transportation.

Pražský dopravní podnik představil elektrobus | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Magdaléna Medková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme