Za čtyři roky by měl brát učitel průměrně 28 tisíc hrubého, přeje si ministr Chládek

Kariérní řád a vyšší platy pro učitele, změna ve státních maturitách či více míst v zařízeních pro předškoláky, to jsou jen některé z plánů nového ministra školství Marcela Chládka (ČSSD). Ten dnes přebral resort od svého předchůdce Dalibora Štyse.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kandidát na ministra školství Marcel Chládek z ČSSD

Kandidát na ministra školství Marcel Chládek z ČSSD | Zdroj: ČTK

Rozpočet ministerstva školství je přibližně 137 miliard korun. Chládek by si přál, aby se zvýšil o tři až pět miliard, z čehož by 1,5 miliardy mělo jít na vyšší platy učitelů.

„My si předně musíme uvědomit, že pokud chceme být opravdu konkurenceschopnou zemí, tak to bude pouze prostřednictvím školství,“ řekl Chládek v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.

Přehrát

00:00 / 00:00

Své plány ve vedení resortu školství představil nový ministr Marcel Chládek, komentář přidal mluvčí společnosti EduIn Tomáš Feřtek

Ministr by chtěl prosadit také zavedení kariérního řádu pro učitele.

„Ale říkám narovinu, bez finančních prostředků to nepůjde. Proto chci také navýšit prostředky na platy učitelů – v prvním roce 1,5 miliardy. A já bych chtěl, abychom dosáhli na konci našeho volebního období průměrného platu učitelů 28 tisíc hrubého,“ uvedl Chládek.

Ministr financí a předseda koaličního hnutí ANO Andrej Babiš však včera ze Slovenska vzkázal, že se zvyšováním platů učitelů nesouhlasí. To se Chládkovi nelíbí. Podle něj je resort dlouhodobě podfinancovaný.

„Pokud si někdo myslí, že zvýšíme úroveň školství bez peněz, tak já se obávám, že to je liché. Dnes máme průměrně šest procent HDP, které dávají vyspělé země na školství, v České republice je to čtyři a půl,“ podotkl Chládek, který věří že i s podporou premiéra Sobotky by se mu nakonec mohlo povést Babiše přesvědčit.
.

Čerpání z EU a zlepšení pověsti Česka jako potížisty, popsal své první úkoly ministr Brabec

Číst článek

Podle komentátora ČRo Petra Hartmana by téma školství – o němž vláda mluví jako o prioritě – mohlo být v nové vládě zajímavé i z jiného důvodu.

„Bude tam zajímavá konfrontace, protože do vlády se dostali představitelé hnutí ANO, kteří jsou spojeni vlastně s firemní sférou, takže ta priorita se může projevit v tom, že bude kladena priorita dejme tomu na učňovské školství, které by dodávalo dostatek kvalifikovaných lidí pro firemní sféru,“ uvedl Hartman.

Sám komentátor však upozornil spíše na důležitost vzdělání všeobecného. „Protože neustále se hovoří o tom, že když bude populace všeobecně vzdělána, bude více konkurenceschopná a bude to ku prospěchu celé republiky,“ dodal.

Rušení oborů

Kromě vyššího přídělu ze státního rozpočtu chce nový ministr Chládek hledat i vnitřní úspory v resortu.

„Jedna z nich je restrukturalizace odborného školství, učňovských oborů, kde máme některé obory, které v podstatě už nenajdou uplatnění na trhu práce, a přesto se stále vyučují. Na druhou stranu máme obory, které nutně potřebujeme, a nemáme tam studenty,“ řekl ministr. Jak velké úspory to přinese, prý zatím neví.

Přehrát

00:00 / 00:00

O směřování českého školství mluvili nový ministr školství Marcel Chládek, poslankyně TOP 09 Anna Putnová a komentátor ČRo Petr Hartman

Na další možné vnitřní úspory by pak mohly ukázat audity některých projektů, například státních maturit.

„Kde jeden rok státní maturity stál 250 milionů korun, celkově celý projekt dvě miliardy. A až na základě tohoto auditu a těchto ostatních projektů můžeme říct konkrétní částku těch vnitřních úspor,“ podotkl Chládek.

Státní maturitu by chtěl nový ministr školství „stabilizovat“.

Premiér Sobotka uvedl do úřadů ministry životního prostředí, školství a kultury

Číst článek

„Já chci využít toho, že tam končí smlouvy, kdy maturita byla administrativně přebujelá a rozvážela se stěhovací firmou v papírové podobě. Já bych chtěl tu testovou část dostat do elektronické podoby, chtěl bych celý ten systém zlevnit a zefektivnit a zároveň tím, že bychom udělali takovou malou úpravu těch zkoušek, tak bychom mohli udělat i to, že u učňovských oborů by místo maturity byla mistrovská zkouška. Tím by se nám podařilo, že nesrovnáváme vlastně nesrovnatelné, to znamená studenty gymnázia, odborných škol a studenty učilišť,“ podotkl Chládek.

Změny, které plánuje, se však týkají všech úrovní škol. Chládek chce i zvýšit počet míst v zařízeních pro předškoláky či zavést nový vysokoškolský zákon.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | Foto: Filip Jandourek

Chce se také zaměřit na čerpání peněz z evropských fondů, které je podle něj „v dezolátním stavu“, a neopomněl zmínit ani oblast sportu.

„Tam bych chtěl, abychom jednoznačně ukázali, že jsme schopni transparentně financovat sport, a zároveň bych chtěl zavést zákon o podpoře sportu,“ dodal nový ministr.

Opozice Chládkovi v minulosti vyčítala, že skáče z tématu na téma a nemá jasný názor na budoucnost resortu. Podle poslankyně a expertky na školství z opoziční TOP 09 Anny Putnové bude důležité, zda se podaří vytvořit jasnou celkovou koncepci směřování školství.

„Pokud se toto panu ministrovi povede, tak potom bude úspěšný,“ zauvažovala Putnová.

ČRo Plus, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme