Formule 1 prošla změnami. Zavedení turbomotorů o objemu 1,6 litru vzbuzuje ohlas

Motory 1,6 s turbem, osmistupňová převodovka s jedněmi převody pro celou sezónu, podstatně nižší špička monopostu nebo užší přední křídlo. To jsou nejzásadnější změny monopostů formule 1 pro letošní sezónu. S nimi vyjeli tento týden piloti na první testovací kilometry na okruhu ve španělském Jerezu. Nejdiskutovanější změnou je ovšem zavedení nových motorů a limitu paliva 100 kilogramů na závod.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fernando Alonso s novým monopostem Ferrari během testů v Jerezu | Foto: Reuters

Reakce fanoušků na zvuk nových motorů nejsou dvakrát příznivé a své k tomu řekl pro server Sportmail i promotér formule 1 Bernie Eccelstone. "Podívejte se na posledních pár dnů, říkal jsem, že to bude naprostá fraška. Trvali na nových motorech, jestli ale chtěli závodit takhle, měli by jít do Le Mans."

Eccelstonovi je trnem v oku i omezení maximálního množství paliva na závod na 100 kilogramů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Formule 1 prošla po letech revolučními změnami

"Mluví o šetření paliva, na to nepotřebují tyhle nové motory, měli by si pořídit menší motorhomy, Mercedes všude s sebou tahá 23 kamionů, pokud opravdu chtějí šetřit palivo, měli by to zarazit. Diváci chtějí hluk, něco mimořádného, o tom formule 1 je. Teď máme tiché motory a nikoho na trati," stěžoval si.

Na druhou stranu, 1,5litrové turbomotory z 80. let minulého století byly nejvýkonnějšími motory ve formuli 1. V kvalifikacích měli jezdci k dispozici až 1 500 koňských sil.

Fernando Alonso ale i přes značné změny v technice i aerodynamice velký rozdíl mezi loňským a letošním monopostem nevidí.

"Není to moc velký rozdíl v jezdeckém stylu nebo v tom, jak auto letos funguje. Hodně se mluví o všech změnách v pravidlech atd. Jezdecký styl se ale sám o sobě moc neliší od toho loňského," srovnává jezdec Ferrari.

Nové vozy budou od jezdců vyžadovat pouze více pozornosti. K dispozici budou mít totiž nejen dobře známý systém rekuperace brzdné energie, ale i díky odpadnímu teplu od turba získají celkově navíc 160 koní na půl minuty v každém kole.

"Některé parametry musíte letos kontrolovat více než loni, ale myslím si, že si na to zvykneme velmi rychle. Musíme více kontrolovat baterii, protože má víc funkcí, loni byla jen pro KERS, ale co set týče řízení, nemyslím si, že by to byl velký rozdíl řídit nové auto pro rok 2014."

Jak se s novinkami týmy vyrovnají, uvidíme na startu Velké ceny Austrálie v polovině března. Do té doby mají před sebou ještě dva testy v Bahrajnu.

Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme