Facebook kupuje provozovatele aplikace WhatsApp za 16 miliard dolarů

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg si do svého podnikatelského životopisu může připsat další velkou akvizici. Za 16 miliard dolarů, v přepočtu 319 miliard korun, kupuje provozovatele aplikace pro mobilní komunikaci napříč chytrými telefony WhatsApp. Podle některých odborníků za ni ale zaplatí více, než ve skutečnosti musí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mark Zuckerberg ohlásil záměr koupit provozovatele aplikace WhatsApp | Foto: Reuters

Zuckerberg si nákupem aplikace WhatsApp spravil chuť poté, co ho na podzim odmítl Evan Spiegel. Od něj chtěl zakladatel Facebooku koupit za tři miliardy službu na posílání fotografií Snapchat.

WhatsApp má 470 milionů uživatelů a jeho nákup je podle agentury Reuters šestou největší technologickou akvizicí v historii a vůbec největším převzetím softwarové firmy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o jedné z největších transakcí na technologickém trhu zjišťoval Jan Beneš

Ze zmíněných 16 miliard Facebook vyplatí čtyři miliardy dolarů v hotovosti a zbývající část ve svých akciích.

WhatsApp založili v roce 2009 bývalý zaměstnanec Yahoo Brian Acton a jeho ukrajinský kolega Jan Koum. Ironií osudu je, že Acton se na podnikání dal poté, co ho odmítli zaměstnat ve Facebooku.

Aplikace je v prvním roce používání zadarmo. Pokud ji chce uživatel ve svém telefonu používat dál, musí zaplatit. Měnit kvůli tomu telefon a číslo se ale nevyplatí, poplatek činí jeden americký dolar za rok. Podle odhadu investorů tak firma ročně vydělá okolo 60 milionů dolarů.

Aplikace WhatsApp umožňuje mezi mobily nejrůznějších značek zasílat textové zprávy podobné sms. Navíc umí zprávy posílat i s fotkami, videozáznamy a zvuky. Služba využívá stejný mobilní internetový tarif, jaký se používá k prohlížení e-mailu a surfování na internetu.

Facebook, který provozuje největší internetovou společenskou síť s více než miliardou uživatelů, nekupoval jiné služby poprvé. Už v roce 2012 převzal Instagram, další sociální síť, která umožňuje například úpravu fotografií.

WhatsApp pro Facebook představoval jednu z nejagresivnějších konkurenčních služeb na poli smartphonů. Zájem o aplikaci mezi uživateli v poslední době masivně vzrostl, což je právě důvod, proč se WhatsApp stal středem Zuckerbergovy pozornosti.

Facebook usiluje o větší podíl na trhu mobilní internetové reklamy

Odborníkům se však výše transakce vůbec nelíbí. Třeba analytici oslovení televizí CNBC doslova říkají, že jsou to šílené peníze. Suma je podle nich nadhodnocená. Facebook prý ale podobnou službu potřeboval.

Stejně jako další sociální sítě a internetové společnosti žije Facebook zejména z reklamy. Navíc na jeho stránky přicházejí lidé mnohem častěji přes telefon než přes osobní počítač. Klíčovým byznysem Facebooku je proto internetová reklama v mobilních aplikacích.

Na celkových tržbách firmy se podílí více než 50 procenty. Na celosvětovém trhu mobilní reklamy ale zůstává Facebook za Googlem. Podíl sociální sítě byl v loňském roce podle údajů portálu e-Marketer zhruba patnáctiprocentní, Google měl téměř dvě třetiny.

Facebook | Foto: Michal Jindra

Martin Hromádka, Martin Karlík, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme