USA v rámci boje s obezitou chystají razantní změnu v označování potravin
Zákazníky amerických supermarketů může čekat velká změna, dokonce největší za posledních 20 let. Nově by se měli dozvídat více o tom, z čeho všeho se potraviny na pultech obchodů skládají. Záměr prosadit nová pravidla ohlásila první dáma Spojených států Michelle Obamová v rámci kampaně za zdravější americkou populaci.
Spotřebitelé v USA by se v budoucnu měli z informací na obalech více dozvědět o nutričním složení potravin, tedy to, kolik tuků, cukrů, bílkovin, vitamínů a dalších látek obsahují. Jak prohlásila první dáma Spojených států Michelle Obamová, údaje by měly být přehlednější a měly by také lidem dát realističtější představu o tom, co se chystají pozřít.
Mnozí američtí komentátoři nicméně upozorňují, že se zatím neví, jak dalece je návrhu nakloněna potravinová lobby, která má v zemi silné slovo. Leccos se ukáže už během příštích týdnů a měsíců, protože návrhy jsou během příštích 90 dnů otevřeny komentářům. Jejich zavádění do praxe potrvá nejméně dva roky.
O kampani za zdravější americkou populaci mluvila zpravodajka ČRo v USA Lenka Kabrhelová
Největší sdružení amerických výrobců potravin návrh označilo za promyšlený, ale zatím neřeklo, jestli ho podpoří. Pro výrobce by šlo od roku 1990 o největší změnu, která je součástí boje proti obezitě, a hlavně proti dětské obezitě, jejíž snížení si Michelle Obamová vytkla za jeden z hlavních cílů.
Podle nových dat, která byla zveřejněna tento týden, klesla obezita u dětí mezi 2 a 5 lety za posledních 10 let o celých 43 procent. Vědci zatím nevědí, co přesně za tím stojí, ale prý to může být pokles spotřeby slazených nápojů.
Podle vědců jde o velice dobrý trend; dětská obezita je riziková pro vývoj obezity, rakoviny i srdečních onemocnění v dospělém věku, a i proto se na ni kampaně zaměřují. Co se týče snižování obezity u dospělých, tam už to tak slavné není, obézní je podle expertů více než třetina Američanů.