Produkce aut v Česku loni klesla téměř o čtyři procenta. Experti zklamaní nejsou

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Také celková produkce aut v Česku se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta. Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výrobní linka Škoda Yeti

Výrobní linka Škoda Yeti | Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Společnost vydělala necelých 12 miliard korun. To je zhruba o 23 procent méně než předloni.

Vedení Škodovky snížení zisku odůvodnilo tím, že hodně investovala do náběhu nových modelů. Loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh. Nižší zisk zapříčinil i pokles odbytu na některých trzích.

Prodej aut v Evropě loni vytrvale klesal téměř během celého roku. To se promítlo i do výroby v Česku. Celková produkce se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta.

Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný, protože Evropu loni zasáhly velké propady v prodejích aut. A to hlavně kvůli recesi, kterou si prošla řada hospodářsky silných zemí. Škodovka vyrobila zhruba o 5 procent méně aut než předloni.

automobilka TPCA v Kolíně | Foto: TPCA

„Pokud se týká celkové kapacity v České republice, nebo spíše výroby, tak je nutno poznamenat, že Škoda prošla vlastně obrovskou obměnou své modelové palety. Nosný produkt Octavie, naběhla nová generace, a to se neobejde bez dopadu,“ říká člen představenstva Škoda Auta Bohdan Wojnar.

Pokles produkce měla i TPCA, Hyundai naopak mírný růst

V kolínské TPCA se produkce snížila o 14 procent na 185 tisíc aut a nošovická Hyundai vyrobila 303 500 aut, což byl mírný nárůst. Potvrzuje to mluvčí firmy Petr Vaněk:

„Našimi hlavními trhy jsou evropské země. Ta top pětka za loňský rok byla: Německo, Rusko, Velká Británie, Španělsko a Itálie. Česká republika skončila na místě desátém. Z naší produkce jsme v České republice prodali 10,5 tisíce vozů.“

Pro Škodovku byla loni nejsilnějším trhem opět Čína. Škoda chce ale zvýšit svůj tržní podíl v Evropě, která i nadále zůstane hlavním trhem značky.

Továrna Hyundai Nošovice | Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Kolínská TPCA dodala loni nejvíc aut do Velké Británie. Druhou zemí s největším exportem byla Francie a hned za ní Nizozemsko.

Některé evropské automobilky se právě kvůli velmi slabým prodejům snažily loni zvýšit poptávku i na trzích mimo Evropskou unii.

Ve světě se loni zvýšila výroba aut nejvíce v Číně a Spojených státech. V obou zemích podle dřívějších odhadů společnosti PwC rostla produkce dvouciferným tempem.

V Evropě se výroba meziročně zvýšila o pouhé dvě desetiny procenta.

Škoda Auto - vývoj zisku po zdanění (1997 - 2013) | Foto: ČTK

Škoda Auto - prodej osobních aut (1996 - 2013) | Foto: ČTK

mkp, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme