Produkce aut v Česku loni klesla téměř o čtyři procenta. Experti zklamaní nejsou
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Také celková produkce aut v Česku se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta. Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla loni nižší zisk. Společnost vydělala necelých 12 miliard korun. To je zhruba o 23 procent méně než předloni.
Vedení Škodovky snížení zisku odůvodnilo tím, že hodně investovala do náběhu nových modelů. Loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh. Nižší zisk zapříčinil i pokles odbytu na některých trzích.
Prodej aut v Evropě loni vytrvale klesal téměř během celého roku. To se promítlo i do výroby v Česku. Celková produkce se loni podle Sdružení automobilového průmyslu meziročně snížila téměř o 4 procenta.
Odborníci přesto hodnotí výsledek za poměrně slušný, protože Evropu loni zasáhly velké propady v prodejích aut. A to hlavně kvůli recesi, kterou si prošla řada hospodářsky silných zemí. Škodovka vyrobila zhruba o 5 procent méně aut než předloni.
„Pokud se týká celkové kapacity v České republice, nebo spíše výroby, tak je nutno poznamenat, že Škoda prošla vlastně obrovskou obměnou své modelové palety. Nosný produkt Octavie, naběhla nová generace, a to se neobejde bez dopadu,“ říká člen představenstva Škoda Auta Bohdan Wojnar.
Pokles produkce měla i TPCA, Hyundai naopak mírný růst
V kolínské TPCA se produkce snížila o 14 procent na 185 tisíc aut a nošovická Hyundai vyrobila 303 500 aut, což byl mírný nárůst. Potvrzuje to mluvčí firmy Petr Vaněk:
„Našimi hlavními trhy jsou evropské země. Ta top pětka za loňský rok byla: Německo, Rusko, Velká Británie, Španělsko a Itálie. Česká republika skončila na místě desátém. Z naší produkce jsme v České republice prodali 10,5 tisíce vozů.“
Pro Škodovku byla loni nejsilnějším trhem opět Čína. Škoda chce ale zvýšit svůj tržní podíl v Evropě, která i nadále zůstane hlavním trhem značky.
Kolínská TPCA dodala loni nejvíc aut do Velké Británie. Druhou zemí s největším exportem byla Francie a hned za ní Nizozemsko.
Některé evropské automobilky se právě kvůli velmi slabým prodejům snažily loni zvýšit poptávku i na trzích mimo Evropskou unii.
Ve světě se loni zvýšila výroba aut nejvíce v Číně a Spojených státech. V obou zemích podle dřívějších odhadů společnosti PwC rostla produkce dvouciferným tempem.
V Evropě se výroba meziročně zvýšila o pouhé dvě desetiny procenta.