V Holasovicích se dosud zvedají závory ručně. Změnit to má modernizace trati

Na železniční stanici v Holasovicích u Opavy jako by se zastavil čas už před desítkami let. Jedni z posledních hláskařů v republice tam za každého počasí ručně spouštějí i zvedají závory a ovládají velké páky návěstidel. Nezbytný je také neustálý kontakt s okolními stanicemi. Jenže už příští rok je v plánu oprava celé trati, což pro holasovické hláskaře znamená zřejmě definitivní konec.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlakové koleje

Vlakové koleje | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Železnici si dnes mnozí nedokáží představit bez automatického zabezpečení a dálkově řízeného provozu. V Holasovicích jsou ale stále k vidění řetězy, spousta převodů a kanystry s olejem.

Při průjezdu vlaku je potřeba dodržovat přesně daný postup. Kromě toho ale stíhá hláskařka Lada Nezvalová ještě obsluhovat pokladnu a vyřizovat telefony.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hlásku v Holasovicích navštívil redaktor Martin Knitl

„Tam stačí chvilička, kdy třeba někomu odpovídáte na nějakou otázku, ztrácíte se v minutách a skáčete k těm pákám na poslední chvíli,“ vysvětluje a jedním dechem dodává: „Ale je tu fajn.“

Aby se závory zvedly nahoru, je potřeba 12krát otočit kolem. Velké páky návěstidel pak představují takovou malou železniční posilovnu.

Už v příštím roce ale zřejmě začne kompletní oprava zastávek, peronů, mostů a přejezdů. Historický unikát v Holasovicích, kde mimochodem dodnes nejsou připojeni k pitné vodě, do plánů dálkového řízení a zabezpečení nezapadá.

Bojí se o práci

„Modernizace by se měla týkat všech obsazených stanovišť, takže nádraží Opava západ, hláska a zastávka Holasovice, nádraží Skrochovice,“ přibližuje Jiří Šotola ze Správy železniční dopravní cesty. Přesné termíny podle něj ale zatím nejsou.

„Bojím se, mám rodinu a chci nosit domů výplatu,“ říká Lada Nezvalová. Na kolejích slouží ve dne v noci a neměnila by. Mimo jiné kvůli vzpomínkám. Jednou se například brodila závějemi k návěstidlu, které ale nefungovalo. Marně cloumala pákou a nakonec jí nezbylo než signalizovat ručně.

O záchranu zastávky nebo přinejmenším ručního ovládání závor pro místní muzeum bojuje také obec, ale zatím bez výsledku. Jedna z posledních českých hláskařek doufá, že po modernizaci bude moci na stejném místě alespoň prodávat jízdenky.


Zvětšit mapu

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme