V Holasovicích se dosud zvedají závory ručně. Změnit to má modernizace trati
Na železniční stanici v Holasovicích u Opavy jako by se zastavil čas už před desítkami let. Jedni z posledních hláskařů v republice tam za každého počasí ručně spouštějí i zvedají závory a ovládají velké páky návěstidel. Nezbytný je také neustálý kontakt s okolními stanicemi. Jenže už příští rok je v plánu oprava celé trati, což pro holasovické hláskaře znamená zřejmě definitivní konec.
Železnici si dnes mnozí nedokáží představit bez automatického zabezpečení a dálkově řízeného provozu. V Holasovicích jsou ale stále k vidění řetězy, spousta převodů a kanystry s olejem.
Při průjezdu vlaku je potřeba dodržovat přesně daný postup. Kromě toho ale stíhá hláskařka Lada Nezvalová ještě obsluhovat pokladnu a vyřizovat telefony.
„Tam stačí chvilička, kdy třeba někomu odpovídáte na nějakou otázku, ztrácíte se v minutách a skáčete k těm pákám na poslední chvíli,“ vysvětluje a jedním dechem dodává: „Ale je tu fajn.“
Aby se závory zvedly nahoru, je potřeba 12krát otočit kolem. Velké páky návěstidel pak představují takovou malou železniční posilovnu.
Už v příštím roce ale zřejmě začne kompletní oprava zastávek, peronů, mostů a přejezdů. Historický unikát v Holasovicích, kde mimochodem dodnes nejsou připojeni k pitné vodě, do plánů dálkového řízení a zabezpečení nezapadá.
Bojí se o práci
„Modernizace by se měla týkat všech obsazených stanovišť, takže nádraží Opava západ, hláska a zastávka Holasovice, nádraží Skrochovice,“ přibližuje Jiří Šotola ze Správy železniční dopravní cesty. Přesné termíny podle něj ale zatím nejsou.
„Bojím se, mám rodinu a chci nosit domů výplatu,“ říká Lada Nezvalová. Na kolejích slouží ve dne v noci a neměnila by. Mimo jiné kvůli vzpomínkám. Jednou se například brodila závějemi k návěstidlu, které ale nefungovalo. Marně cloumala pákou a nakonec jí nezbylo než signalizovat ručně.
O záchranu zastávky nebo přinejmenším ručního ovládání závor pro místní muzeum bojuje také obec, ale zatím bez výsledku. Jedna z posledních českých hláskařek doufá, že po modernizaci bude moci na stejném místě alespoň prodávat jízdenky.
Zvětšit mapu