Znovu jako v den premiéry. Ostře sledované vlaky budou digitálně vyčištěné

Oscarový film Ostře sledované vlaky se dočkal digitalizace. Snímek v čisté obrazové i zvukové kvalitě uvede letošní Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Organizátoři projektu z Nadace české bijáky doufají, že zásadní dílo Jiřího Menzela diváci uvidí v takové kvalitě, jakou měl před 48 lety.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Režisér Jiří Menzel (archivní foto) | Foto: Martin Špelda

Obraz a zvuk jako v době své premiéry v listopadu 1966 získají Ostře sledované vlaky už zhruba za tři měsíce. Samotné "čištění", tedy proces digitálního restaurování, je v režii expertů UPP, konkrétně teď Ivo Maráka.

„Upravujeme obraz tak, aby vizuálně byly přesně tak, jak je natočil kameraman a v laboratořích vyvolali,“ popisuje Marák.

Film má sto tisíc políček, zdigitalizovat jedno políčko trvá asi tři vteřiny. Tento proces trvá až dva týdny. Když je film takto digitalizovaný, technici si ho poté pustí na filmovém plátně v promítacím sále a dlouhé hodiny se baví o tom, co je potřeba s jednotlivými políčky udělat, do jaké míry film takzvaně vyčistit.

Přehrát

00:00 / 00:00

S restaurátory filmu Ostře sledované vlaky natáčela redaktorka Michaela Vetešková

U počítače začíná nejsložitější a nejzdlouhavější práce. Na velké obrazovce jsou rozstřihané jednotlivé záběry filmu Ostře sledované vlaky.

„Vezmu si záběr po záběru, políčko po políčku a v podstatě ho restauruji. Hledám artefakty, které tam přinesl čas. To znamená, že to co filmaři natočili, tam musí zůstat, ale veškeré škrábance, špína, přetržené filmy a hlasy musí pryč,“ vysvětluje Marák.

Železniční stanice ‚Miloše Hrmy‘ stále funguje. Tamní výpravčí ale Hrabala nečte

Číst článek

Supervizor projektu digitalizace Ostře sledovaných vlaků Jiří Čvančara má oči upřené na obrazovku, na stole před sebou tablet a s dotykovým perem v pravé ruce se soustředí na bílé tečky na monitoru počítače:

„Tady nám třeba sněží a tady vidíte tečky, které vystupují oproti sněžení. Kdyby v záběru tolik nefoukalo, sníh padal pomalu, tak je horší to rozpoznat.“

Digitalizovat Ostře sledované vlaky může stát až milion korun, podle toho jak moc je originální pás zničený. Technici jsou teprve v polovině filmu, při práci na jednom takovém celovečerním díle odrovná jeden technik čtyři tablety a film musí vidět až 40krát.

Na digitalizaci spolupracuje také Národní filmový archiv a organizátoři karlovarského filmového festivalu. Finančního garanta projektu Nadaci české bijáky v odborné komisi zastupuje například kameraman filmu Jaromír Šofr.

„Budeme respektovat zásadu, aby to bylo co nejblíž podobě z okamžiku premiéry,“ říká kameraman Šofr.

Ambicí Nadace české bijáky je zajistit dostatek peněz na restaurování dalších významných československých filmů.„Je to vyznamenání. Už to, že ten film je mezi těmi slavnými filmy, tak se musím cítit pyšný,“ říká oscarový režisér Menzel.

Ostře sledované vlaky natočil v roce 1966 podle novely Bohumila Hrabala.

Michaela Vetešková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme