Na základních školách přibývá cizinců. Peníze na jejich doučování získávají školy obtížně

České základní školy vzdělávají každým rokem stále více cizinců. Zatímco před deseti lety do lavic usedalo dvanáct tisíc dětí ze zahraničí, dnes je jich o tři tisíce více. Školy navštěvují nejčastěji Ukrajinci, Slováci a Vietnamci. Učitelé si stěžují, že jim chybí asistenti, kteří dětem pomůžou ve výuce. Stát sice na vzdělávání cizinců přispívá a vypisuje dotační programy, pedagogům ale chybí větší finanční podpora, kterou by na děti dostávali automaticky.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příprava na výuku mateřského jazyka

Příprava na výuku mateřského jazyka | Foto: Společnost Montessori o.s.

Malý Vláďa je z Běloruska a na pražské Základní škole Jižní IV navštěvuje přípravnou školičku. Aby mohl nastoupit do první třídy, musí se naučit dobře česky. S výukou mu proto pomáhá pedagogická asistentka Mariana Kuzmovych.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak fungují cizinci na základních školách, zjišťovala Petra Benešová

„Dítě už docela rozumí českému jazyku, zapojuje se do mluvení,“ hodnotí pokroky svěřence Mariana, která pochází z Ukrajiny. Vystudovala pedagogiku a v Česku se stará na základních školách o rusky mluvící děti.

„Práce asistenta je více mimo hodinu než v hodině a liší se to podle náročnosti učiva, protože simultánně tlumočit, to je strašně rušivý moment. S dítětem pracuji i mimo třídu a nebo potom v odpoledním doučování,“ popisuje svůj postup.

Asistenti komunikují také s rodiči dětí a zprostředkovávají kontakt mezi nimi a učiteli. Škola vzdělává více než třicet cizinců.

„Jsou to děti z Ukrajiny, Bulharska, Slovenska. V současné době jim nabízíme kroužky češtiny pro cizince,“ popisuje zástupce ředitele Petr Stránský.

Děti se v přípravné třídě na Základní škole Jungmanova v Jihlavě učí i počítat | Foto: Klára Bílá

Pražská škola pobírá na asistenty a výuku cizinců od státu dotace. Ne všichni učitelé ale zvládají vzdělávání dětí ze zahraničí.

„Cizinci jsou ve velkých městech. Praha jich má asi 40 procent ze všech. To znamená, že tohle pak nejvíc řeší školy ve velkých městech,“ vysvětluje Kristýna Titěrová ze společnosti Meta, která podporuje migranty v Česku a vzdělává také učitele. Dále pak pokračuje:

„Ale paradoxně pak hodně velký problém s tím mají malé školy, protože tam mají třeba jednoho dva žáky a na ty se podpora shání celkem složitě. Kolikrát pak ani žádné aktivity směrem k cizincům nevyvíjí, protože buď o nich neví, nebo na to nemají peníze.“

Prázdninová výuka angličtiny v knihovně v M.Boleslavi | Foto: Jana Huzilová

Někteří cizinci tak zaostávají za vrstevníky. Podle náměstka ministra školství Jindřicha Fryče mají cizinci stejný přístup ke vzdělávání jako české děti. Stát na jejich výuku přispívá z rozpočtu a úřad navíc vypisuje pro školy dotační programy.

„Naším cílem je, aby dítě, které je zařazené do běžného vzdělávání v základní škole a jedná se o cizince, aby mělo možnost získat ještě další podporu, aby si mohlo co nejlépe český jazyk osvojit,“ vysvětluje Jindřich Fryč.

Podle Hany Stýblové, prezidentky Asociace ředitelů základních škol, sice stát na cizince každoročně přispívá, ale lepší by podle ní bylo, aby na ně platil automaticky více a školy nemusely opakovaně žádat o dotace z rozvojových programů. Nebo aby dotační lhůty byly volnější a školy se tak přihlásily o peníze v okamžiku, kdy k nim přijde cizinec.

Na základní školy chodí zhruba 830 tisíc dětí, cizinců je patnáct tisíc.

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Petra Benešová, mad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme