Česká města podpoří projekt sdílení aut. Vymezí pro uživatele například parkovací místa
Češi si oblíbili takzvaný carsharing, tedy sdílení aut. Systém už využívají stovky řidičů po celé republice a zájem neustále roste. Nově chtějí carsharing podpořit i některá velká města, jako třeba Praha nebo Brno. Pro uživatele sdílených vozů vymezí například místa k parkování.
Vlastnit auto je poměrně nákladné. Člověk s ním nemusí ani jezdit, přesto stojí provoz vozidla až tisíce korun měsíčně. Kromě tankování je totiž nutné přičíst poplatky za pojištění vozu, garážové stání nebo jeho celkovou údržbu.
Kdo chce ale ušetřit, může se tomu vyhnout. Řidiči, kteří nejezdí moc často, si mohou auto jen na pár hodin vypůjčit, jako to dělá i Miloš Lustig.
„Mít auto v Praze, ve velkém městě, je složité. Není kde zaparkovat a náklady jsou drahé. Když se jednou za čas rozhodnu vzít přítelkyni třeba na Karlštejn nebo potřebuju jet na nákupy, vyplatí se mi si auto půjčit a za pár hodin ho zase vrátit. Je to daleko výhodnější a levnější, než to auto vlastnit,“ říká Lustig.
Člověk v takovém případě zaplatí jen to, co skutečně projede. V Česku zatím existuje jen jeden oficiální systém carsharingu, který funguje na jednoduchých pravidlech.
Zájemce složí roční registrační poplatek 2 tisíce korun, pak platí už jen najeté kilometry a hodinovou sazbu. U menšího typu auta je to 90 korun za hodinu, u většího 130 korun. Obsluha je podle projektového manažera Petra Loudy z Carforway jednoduchá.
„Člověk si nemusí předávat klíčky z ruky do ruky, ale dostane od našeho auta jenom kartičku. Tou odemkne auto, uvnitř jsou klíče, nastartuje, odjede. Po skončení jízdy auto uzamkne zpátky tou kartou a odejde. A na email mu přijde vyúčtování,“ popisuje Louda.
Projektů sdílených vozidel je ale v Česku víc. Třeba Petr Jansa vytvořil skupinu, kde se hned několik lidí dělí o jedno auto.
„Každé auto má svého vlastníka a vy se domlouváte přímo s ním na termínu a dalších okolnostech. Vždycky je tam nějaká cena za kilometr včetně paliva, která se pohybuje od pěti korun,“ vysvětluje Jansa.
Systém carsharingu zahrnulo do dlouhodobé koncepce i ministerstvo dopravy. Slibuje si od novinky, že uleví přeplněným silnicím. V budoucnu by tak řidiči, kteří sdílejí vozy s dalšími lidmi, mohli prý čerpat různé výhody, jako jsou například vyhrazená parkovací místa nebo zvýhodněné tarify mýta.
"Carsharing se v některých zemích osvědčil, do budoucna s ním počítáme v našich koncepcích. Budeme k němu přihlížet i při tvorbě legislativy, nicméně finanční podpora nebo nějaké zvláštní úlevy pro carsharing zatím nejsou na pořadu dne,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Řada je proto teď na jednotlivých městech. Brno možnou podporu zatím projednává, Praha chce opatření zavést co nejdříve.
„Plánem hlavního města Prahy je do nové koncepce parkování začlenit carsharing a umožnit uživatelům sdílených aut jednodušší parkování po celé Praze. Se zavedením těchto opatření počítáme v následujících měsících, kdy představíme nový systém parkovacích zón v Praze,“ dodává mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Petra Hrubá.
Nově by řidiči sdílených vozidel mohli využívat i pruhy, které jsou zatím určené jen pro autobusy a taxi.
Auta ale nejsou jedinou věcí, kterou lidé můžou sdílet. V Česku vzniká stále víc projektů, kdy si člověk může vypůjčit i chatu, zahrádku nebo třeba nářadí.