V Českých Budějovicích by měla vzniknout nová koncepce dopravy pro cyklisty
Lidé v Českých Budějovicích jednali s vedením města o dopravních podmínkách pro cyklisty. Schůzku v sále zastupitelstva svolal místní spolek Domovina spolu se sdružením Cyklobudějovice. Jejich cílem je vytvoření závazného plánu sítě cyklostezek ve městě. Zastánci cyklistiky chtějí nový plán co nejdříve, podle radnice to ale rychle nepůjde. Radní ale slíbili, že se připomínkami cyklistů budou zabývat.
„V Českých Budějovicích se můžeme inspirovat městy, kde to dělají dobře. Majáky a vlajkovými loděmi jsou Holanďané a Dánové. Nezaspali dobu a rozvíjejí cykloinfrastrukturu společně s infrastrukturou pro auta už 40 nebo 50 let,“ říká Irena Ševčíková z českobudějovického spolku Domovina.
Podle ní by ale krajská metropole nemusela za inspirací až do dánské Kodaně. „Sankt Welten v Rakousku nebo Freiburg v Německu jsou úžasná města, Drážďany jsou také vynikající. Je jich skutečně hodně.“
Nová koncepce cyklostezek byla hlavním tématem jednání na českobudějovické radnici. Sledoval ho redaktor Martin Pokorný
Prosazovat zájmy cyklistů se v Českých Budějovicích snaží i občanské sdružení Cyklobudějovice, v jehož čele stojí také Lukáš Bajt.
„Cyklodoprava nepotřebuje žádné velké peníze k tomu, aby se mohla rozvíjet. Stačí udělat čáry, prostory pro cyklisty, vytvořit jim bezpečné cesty. A lidé pak začnou jezdit,“ naznačuje.
Debata o dopravním řešení pro cyklisty přilákala na českobudějovickou radnici naopak i příznivce motorismu. Cyklisté ale byli v převaze. A náměstkyni primátora Ivaně Popelové několikrát vzkázali, že by si přáli vidět řešení co nejdříve.
„Naprosto to chápu, protože se po městě pohybuji většinou pěšky nebo na kole, nicméně některé věci z hlediska technického řešení buď nejdou, nebo to znamená omezení nějaké jiné dopravy,“ vysvětluje Popelová.
Některými směry se dají České Budějovice projet na kole celkem pohodlně a bezpečně. Tereza Machková ale bydlí ve Vrátě a pracuje ve firmě Bosch. Pro ni je cesta na kole doslova nebezpečná.
„To mě vyprovokovalo jít sem a vstoupit do takzvaných územních komisí, kterými se radnice v Českých Budějovicích ohání, že je to jeden z nástrojů, jak občané mohou promluvit trošičku do dění města. Většina koncepcí ale končí u demarkační čáry, což je železnice,“ popisuje.
Zastánci cyklistiky se teď snaží zastupitelstvo přimět k vypracování a schválení takzvaného cyklogenerelu. Tedy celkového dopravního řešení s ohledem na cyklisty.
Koncepce byla už v roce 1987
Krajské město přitom už takovou koncepci jednou mělo. Vznikla v roce 1987 a jejím spoluautorem byl Lumír Zenkl. Nikdy ale nenašla uplatnění. „Je smutné, když město nemá koncepci a ještě smutnější je, když ji mělo a zašantročilo někam do šuplete,“ říká.
Jak brzy vznikne nová koncepce a jaký bude mít dopad, to ukáže teprve čas. Plánování cyklostezek by ale podle Ireny Ševčíkové ze spolku Domovina každopádně mělo dbát na pět základních pravidel. „Cesty musí být spojité, přímé, co nejkratší, bezpečné, atraktivní a komfortní,“ vyjmenovává.
Setkání občanů s radními a zastupiteli na českobudějovické radnici budou pokračovat každou třetí středu v měsíci. Kromě cyklistiky se budou věnovat i sociálnímu smíru a pohledu na město jako na veřejný prostor.