Zkoušku z matematiky si volí málo maturantů. Ministerstvo zvažuje, že bude povinná

Začíná čtvrtý ročník státních maturit. Zkoušku z dospělosti bude skládat skoro 90 tisíc studentů. Stále méně středoškoláků si jako maturitní předmět volí matematiku, letos je to zhruba každý třetí. Ostatní dávají přednost cizímu jazyku. Ministerstvo školství proto uvažuje, že by do budoucna mohla být matematika povinným maturitním předmětem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ráno zasednou do lavic tisíce středoškoláků, kteří mají před sebou zkoušku z dospělosti. Společnou část maturity začnou testem z nepovinné matematiky. Letos se jich k této zkoušce přihlásilo méně než loni, což potvrzuje i ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

„Hlásí se nám tam více studentů na jazyk než na matematiku, to je jedna z věcí, které bych do budoucna chtěl změnit – ten pohled na matematiku jako takovou. Protože je naprosto relevantní diskuse o povinné matematice, ale nemusí se bát současní studenti,“ říká Chládek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O začátku státních maturit informuje redaktorka Eliška Malínská

Podle ministra je nejdříve nutné změnit způsob výuky matematiky a to už od základních škol. Až potom je možné se bavit o povinné maturitě. Odhaduje, že by to mohlo být okolo roku 2020.

„Máme tady celou řadu nových způsobů výuky matematiky a já si myslím, že se musí začít u vzdělávání učitelů na pedagogických fakultách. Aby to nebyl jenom odborník na danou problematiku, ale aby to byl člověk, který to umí smysluplně podat a přizpůsobit věku dítěte,“ vysvětluje šéf resortu školství.

Menší zájem o maturitu z matematiky vidí i sami učitelé. Jedním z nich je Jaromír Kozel z pražského Gymnázia Českolipská. Za celou svou pedagogickou praxi má letos nejméně přihlášených ke zkoušce z tohoto předmětu. Říká ale, že zájem žáků se začíná obracet k lepšímu.

„Asi už i ti studenti nějak pochopili, že naplněnost humanitních oborů na vysokých školách je opravdu veliká, že absolventi humanitních oborů nebudou mít tak velké uplatnění a že asi ta matematika má svůj význam,“ uvádí ředitel.

Státní maturita | Foto: Filip Jandourek

Důležitá je podle Jaromíra Kozla i samotná osobnost učitele matematiky. Pokud totiž dokáže žáky zaujmout, oblíbenost předmětu jim zůstane. U vyšších ročníků je pak nutné, aby si uvědomily, co budou ve svém budoucím uplatnění potřebovat.

„Je to nejrůznější výukový software a další prostředky, které umožní matematiku brát nejen jako v uvozovkách suchou, nezáživnou vědu, ale nějakým způsobem ji zpestřit a zatraktivnit,“ dodává Jaromír Kozel.

Letošní zkoušky z dospělosti budou pokračovat v pondělí 5. května povinnou zkouškou z českého jazyka a literatury. Studenty čeká didaktický test a písemná práce.

Model maturitní zkoušky 2014 | Foto: Michal Jindra

Eliška Malínská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme