Firmy vydávají předváděcí akce za zabijačkové hody nebo degustaci koření, varuje ČOI

Firmy pořádající v Česku nechvalně známé předváděcí akce nezměnily své praktiky, upozorňuje Česká obchodní inspekce. V letošním prvním čtvrtletí zjistila nedostatky na skoro dvou třetinách podobných událostí, které inspektoři navštívili.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Pořadatelé předváděcích akcí stále používají klamavé praktiky. Česká obchodní inspekce provedla od ledna do března 186 kontrol a nedostatky objevila ve 120 případech.

Firmy lákají spotřebitele na výhry nebo dárky, které jsou podmíněny nákupem předraženého zboží. Nekalé metody prodejců se do povědomí lidí dostaly loni díky filmu Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nekalé praktiky prodejců přiblížil mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotbauer

Vláda Jiřího Rusnoka také upravila zákon o ochraně spotřebitele. Prodejci si přesto našli způsob, jak nařízení obejít. Dokážou si poradit například s povinností nahlašovat konání předváděcích akcí deset pracovních dnů předem.

„Matou tím způsobem, že akcí nahlašují o dvě třetiny více, než kolik se jich ve skutečnosti koná. Snaží se zredukovat šanci, že budou přistiženi při nekalých obchodních praktikách Českou obchodní inspekcí,“ popisuje mluvčí inspekce Jan Rotbauer.

Firmy se prodej zboží snaží skrýt například pod zabijačkové hody nebo degustaci koření. Na podobné akce se totiž zákon nevztahuje.

Prodejci používají i další nové metody. „Aby nemohli být přistiženi Českou obchodní inspekcí, přesouvají své aktivity do domovů spotřebitelů. Snaží se nám namlouvat, že jde o podomní prodej,“ dodává Rotbauer.

Především starší lidé by měli být ostražití. Za pozvánkou na dobré jídlo nebo zajímavý výlet se stále může skrývat předváděcí akce.

Předváděcí akce – kontroly za 1. čtvrtletí 2014

 

Inspektorát

počet kontrol

porušení předpisů

porušení v %

 
 

Středočeský a hl. město Praha

42

34

81,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

17

9

52,9 %

 

Plzeňský a Karlovarský

26

10

38,5 %

 

Ústecký a Liberecký

38

25

65,8 %

 

Královéhradecký a Pardubický

24

20

83,3 %

 

Jihomoravský a Zlínský

12

6

50,0 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

27

16

59,3 %

 

Celkem

186

120

64,5 %

 

Zdroj: ČOI

Veronika Sedláčková, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme