Stát plánuje vysokorychlostní tratě. První rychlovlak by do Prahy mohl přijet z Drážďan

Postupně se rozbíhá plánování tras pro rychlovlaky na území České republiky. I když je to zatím hudba budoucnosti, stát má mezi vysokorychlostními trasami dvě priority – spojení Prahy, Drážďan a Brna.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino. Ilustrační foto.

Pendolino. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Česko dokončuje modernizaci železničních koridorů a už teď je jasné, že nebudou všem vlakům stačit. Proto se rozbíhá debata o vybudování železniční sítě, po které se bude jezdit až 350 kilometrů v hodině.

Zastánci rychlovlaků říkají, že takový vlak bude úspěšně konkurovat autům i letadlům. Jiří Kalčík, projektant a spoluautor Koncepce vysokorychlostních tratí v ČR, vykresluje, jaké vlaky by mohly jezdit z Prahy do Brna přes kraj Vysočina.

„V nejvyšší kategorii by to nejspíš byla německá vozidla, která jsou konstruovaná na rychlost 330 kilometrů za hodinu. Traťová rychlost bude, podle toho, jak se ji podaří v obtížných místech zkonstruovat, 300 až 350 kilometrů v hodině,“ říká Kalčík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Projektem vysokorychlostních vlaků v České republice se zabýval reportér Martin Ježek

Na nové trati by se objevily i pomalejší vlaky jako Pendolino nebo Railjet. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold však upozorňuje, že tak daleko ještě nejsme. Koridory pro tratě už jsou v zásadách územního rozvoje, ale plánování je na začátku.

„Vzhledem k tomu, že nyní máme pouze jedno kvalitní spojení na Německo, tedy Praha – Drážďany, které je velmi přetížené, rádi bychom právě ulevili dopravě na této trati tím, že budeme podporovat a stavět vysokorychlostní trať Praha – Drážďany,“ uvádí Neřold.

Potřebnost rychlovlaků demonstruje na příkladu Praha - Brno Martin Kolovratník, místopředseda Hospodářského výboru PSP ČR za hnutí ANO.

„Zkrácení z dvou až tří hodin na jednu nebo méně je dramatický rozdíl. Já například pocházím z Pardubic a znám spoustu lidí, pro které dojezdová vzdálenost Pardubice - Praha za hodinu, je přijatelná jako dojezdová vzdálenost do práce,“ vysvětluje Kolovratník.

Optimisté poukazují na španělský vzor, kde se od prvního nákresu k vyjetí vlaku dokáží dostat za devět let. Česko, pokud rychlovlaky vůbec budou, bude muset k tomuto cíli projít dlouhou a trnitou cestou. To říkají i příznivci rychlé železnice.

Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme