ČSA propustí několik desítek letušek a stevardů. Odboráři zvažují stávkovou pohotovost

V Českých aeroliniích hrozí stávková pohotovost. O jejím vyhlášení uvažuje odborová organizace posádky letadel ČSA. Potvrdila to po dnešním jednání se zástupci odborového svazu dopravy. Odborářům se nelíbí, že kvůli nadbytečnosti propustí aerolinky několik desítek palubních průvodčích.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

ČSA zdůvodňují propouštění politickou situací na Ukrajině. Počet cestujících na lince do Kyjeva se propadl o čtvrtinu a do dalších destinací v bývalém Sovětském svazu zhruba o desetinu.

Tyto trhy jsou přitom pro ČSA klíčové - před krizí představovaly čtvrtinu výkonů letecké společnosti. Aerolinky proto nutně potřebují snížit náklady. „Společnost propustí přibližně 60 palubních průvodčích a přibližně 10 lidí z administrativních pozic,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci v Českých aeroliniích se zajímal Jaroslav Skalický

Aerolinky podle něj ale daly letuškám a stevardům šanci. „Vedení Českých aerolinií dojednalo se společností Travel Service dočasné přidělení 60 letušek a stevardů na období letní sezony. Nadále by zůstali zaměstnanci Českých aerolinií se stejnými mzdovými podmínkami včetně benefitů. Pouze čtyři tuto nabídku využili,“ dodává.

Podle místopředsedy odborové organizace posádek letadel ČSA Radka Janeva byly ale podmínky dočasné práce v Travel Service nejasné „Myslíme si, že hlavním důvodem bylo to, že si zaměstnanci mysleli, že už pro ně po skončení práce pro Travel Service, neboli po těch čtyřech měsících, v ČSA nebude práce. Z informací, které máme, se dále velice obávali toho, že podmínky budou výrazně horší, než jsou v ČSA,“ reaguje.

Argumenty odborářů aerolinky odmítají. „Proběhlo několik setkání vedení letového provozu s letuškami a stevardy, kde tato nabídka byla detailně vysvětlena,“ podotýká Šabík. ČSA se pozastavují nad tím, že i jejich další nabídku - možnost dobrovolného odchodu z firmy, která zajišťuje vyšší než zákonem stanovené odstupné - využila necelá dvacítka palubních průvodčích.

ČSA stojí manažeři dvakrát více než Travel Service

Radek Janev se ale v této souvislosti podivuje, že aerolinky přijaly agenturní zaměstnance. „To se odehrálo v průběhu minulého a předminulého měsíce, bylo to zhruba do padesáti lidí, a zároveň o měsíc později začalo propouštění,“ popisuje.

„Agenturní pracovníky na dohodu využíváme jen na pokrytí sezonních špiček. Jedná se navíc o naše zaměstnankyně, které se vracejí z mateřské dovolené nebo jim končí,“ vysvětluje Daniel Šabík z ČSA.

Podle odborářů by navíc snižování nákladů mělo začít u managementu. „Zatímco Travel Service spotřeboval na top management za rok 2012 částku 29 milionů, u ČSA to bylo v témže roce při téměř stejném počtu top manažerů 66 milionů,“ zjistili odboráři z výročních zpráv obou leteckých společností.

Jaroslav Skalický, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme