Do Tater po dálnici a bez kolon? Na Slovensku opět staví tunel Višňové u Žiliny
Slovenská vláda slibuje, že tunelem Višňové u Žiliny se první auta projedou za pět let. Řidičům se po dokončení stavby zkrátí cesta do Tater, vyhnou se navíc nebezpečnému a zdlouhavému úseku. Nejdelší tunel na Slovensku, plánovaný jako součást hlavní dálnice, měl být postaven už dávno. Tento týden ale opět poklepali na základní kámen.
„Očekáváme, že koncem roku začne výstavba tohoto úseku v jeho plné šíři. Termín odevzdání díla do užívání je rok 2019,“ říká Milan Gajdoš, generální ředitel slovenské Národní dálniční společnosti.
Sousední úsek dálnice kolem Martina už se staví, hotový má být letos.
Zkrácení jízdy o desítky minut potěší motoristy. Obyvatelé okolních vesnic, které dusí projíždějící kamiony, se zase nemohou dočkat odklonu dopravy. Jako třeba v Sučanech.
„Je tam semafor, ale intervaly pro přechod chodců přes cestu jsou nastavené úplně natěsno,“ stěžuje si starosta Jozef Petráš. Už před čtyřmi lety zablokovali obyvatelé Sučan hlavní silnici tím, že neustále přecházeli po přechodu sem a tam.
Na základní kámen tunelu Višňové klepal poprvé už v roce 1998 tehdejší premiér Vladimír Mečiar. Ze stavby ale pokaždé sešlo.
Mezitím zbytečně umírali lidé na staré silnici, myslí si dopravní analytik Jozef Drahovský: „Podle mě měl být tento úsek hotový už velmi dávno, protože počet tragických událostí je tam velmi vysoký.“
Kompletní dálnice do Košic by podle slovenské vlády měla být hotová do roku 2019. Analytici jsou skeptičtější a přidávají k termínu ještě pár let.
Zvětšit mapu