Majitelé historických automobilů oslavili 100 let motosportu v Plzni

V Plzni oslavili sté výročí závodu z Plzně do Třemošné. V Lidické ulici bylo poprvé k vidění všech deset nejstarších vozidel ve městě. Kromě nich také současná a historická sportovní auta. Výstava přilákala stovky lidí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Majitelé historických aut oslavili sto let motosportu v Plzni

Majitelé historických aut oslavili sto let motosportu v Plzni | Foto: Jana Kosová

První závod se jel 28. června 1914. Trať měřila přes šest kilometrů a vedla z Lidické ulice na okraj Třemošné.

Podle majitele jednoho z veteránů Karla Peláka to tehdy bylo dobrodružné klání. Automobily už tehdy dosahovaly na prašné cestě rychlosti přes sto kilometrů v hodině.

Přehrát

00:00 / 00:00

S majiteli historických vozidel mluvila při oslavách stého výročí motosportu v Plzni Jana Kosová

„Bylo to malé hrdinství, skoro bych řekl až šílenství a hazard závodníků, kteří se na prašné cestě pohybovali. Stav povrchu hrozný, auta s pneumatikami nedokonalými, úzkými, pérování špatné. Ale srdce řidičské velké,“ přiblížil tehdejší závod Pelák.

Karel Pelák vlastní škodovku z roku 1929, která v době prvního závodu ještě nebyla na světě. Staré auto je zrenovované a jeho majitel s ním občas vyrazí na výlet.

„Nestačí to dynamice provozu, který je ve městech. Pohodové jsou jenom jízdy za město po silnici druhé třídy, kde je klid. Maximální rychlost je devadesát, ale dneska s tím už musíte mít soucit. Eventuální porucha něčeho znamená odstavení na dlouhou dobu, možná i napořád,“ dodal majitel škodovky.

Majitelé historických aut oslavili sto let motosportu v Plzni | Foto: Jana Kosová

Nejstarším autem mezi veterány byl americký Hupmobile z Detroitu vyrobený v roce 1911. Jeho majitel Jan Treml z Plzně ho koupil před třemi roky a vůz v nepojízdném stavu dva roky opravoval. Zájemcům na výstavě ochotně ukazoval, jaké zvláštnosti auto má.

„Jsou tady acetylenová světla. Parkovací nebo tlumená světla jsou dvě petrolejové lampy. Koncové světlo je také na petrolej. Navíjecí tlumiče jsou americký patent. Když si šlápnete na stupačku, tak zjistíte, že pérování je jako u kočáru,“ popsal svůj automobil Treml.

Na oslavě sta let motosportu v Plzni byl i mistr Evropy v závodech cestovních vozů Petr Fulín. I on se rád sveze v autě, které už něco pamatuje.

„Kochám se technikou a jedu s tím, že slyším, jak brumlá motor. Užívám si, jak to všechno funguje navzdory době, auto bez airbagů, bez rádia. Je to syrové a má to své kouzlo,“ zmiňuje atmosféru historického automobilu Fulín.

Z prvního závodu z Plzně do Třemošné se dochovalo několik unikátních fotografií a záběrů. Na dlouhou dobu pak pořádání takových akcí přerušila válka. Místní autoklub založený v roce 1907 závody obnovil v letech 1923 a 1924.

Majitelé historických aut oslavili sto let motosportu v Plzni | Foto: Jana Kosová

Jana Kosová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme