Symbolem úspěchu německého exportu je přístav Bremerhaven

O auta, domácí spotřebiče, stroje a další zboží se značkou Made in Germany je ve světě poptávka. Německo dnes patří k největším světovým exportérům a podle ekonomických prognóz bude tento trend ještě posilovat. Tak závratných čísel by ale německý export nemohl dosahovat bez přístavu Bremerhaven.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Německý přístav Bremerhaven

Německý přístav Bremerhaven | Foto: Klára Stejskalová

Jen málokde je vidět úspěch německého exportu tak jasně jako v přístavu Bremerhaven. Auta, kam oko dohlédne. Říká se, že je tu největší autoparkoviště na světě.

„Brémy a Bremerhaven jsou přístavy pro německý export. Miliony mercedesů a BMW opouštějí naši zemi přes tento přístav. Strojírenství a chemický průmysl jsou odkázané na naše exportní výkony. Kdyby nebylo Bremerhavenu, nebylo by německé hospodářství mistrem světa v exportu,“ je přesvědčený Detthold Aden, člen představenstva BLG Logistik.

Právě se v přístavu nakládá loď Titania. Na její palubu se vejde až 7 tisíc aut. Naprostá většina z nich přijede do přístavu po kolejích. „První vlak musí být vyložený do devíti hodin, pracujeme v určitých časových oknech, vlaky mají své jízdní řády,“ líčí jeden z přístavních dělníků.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž zpravodajky ČRo v Německu Kláry Stejskalové z přístavu Bremerhaven

Do světa putují nejen auta, ale všechno možné; vše musí sedět na milimetr přesně.

„Naložení jedné lodi, ty velké jsou 400 metrů dlouhé, trvá podle objemu nákladu 8, 10 až 12 hodin. Nabízí se otázka, jak každý kontejner najde to své místo na palubě nebo ten správný terminál. Ve hře je spousta techniky, velké logistické zázemí. Pracují na tom stovky specialistů,“ přibližuje Rüdiger Staats ze společnosti Bremenports, která místní přístav spravuje, a pokračuje:

„Bremerhaven je jeden z největších přístavů v Evropě, čtvrtý největší. V roce 2013 jsme tu přeložili 5,8 milionu kontejnerů. Čistě matematicky je naše kapacita 9 milionů kontejnerů. Přístav je na to připravený.“

Přístav zaměstnává 80 tisíc lidí

Výhodou je poloha na břehu Severního moře. Lodím to ušetří dlouhé plavby na otevřené moře, a tím velké množství času a peněz. „Bremerhaven má pro nás několik předností: umožňuje ještě další růst, připojení na infrastrukturu a přijatelné ceny,“ potvrzuje Axel Tütken z firmy Maersk.

Přístav dnes zaměstnává 80 tisíc lidí. Lodivodi navigují kapitány a zajišťují, aby lodě mohly bezpečně vplout do přístavu a poté z něj opět bezpečně vyplout.

Na terminálech se otáčí jeřáby na konvenční náklady. 51 velkých mostních jeřábů zpracovává, vykládá a nakládá ocelové kontejnery. Vozidla najíždějí přes palubní rampy na paluby lodí a zpět.

Každý druhý kontejner putuje po železnici

V terminálech panuje čilý ruch i na pevninské straně. Celé vlaky přivážejí nebo odvážejí kontejnery, auta a jiné homogenní zboží. Nákladní automobilová doprava běží nepřetržitě.

„Milion kontejnerů za rok zamíří přes Německo po železnici do celé Evropy - do Polska, Česka, Švýcarska. Po železnici putuje každý druhý kontejner, což je z hlediska ekologie důležité,“ zdůrazňuje Rüdiger Staats ze společnosti Bremenports .

Spolu s ním právě sledujeme připlouvající obří loď z Číny. Její náklad tu budou překládat na menší, které budou pokračovat do Finska a Petrohradu.

„Teď jsme na kontejnerové vyhlídkové věži. Pro turisty, kteří navštíví Bremerhaven, je to velmi zajímavé místo. Vlevo vidíte kontejnerový terminál. Přímo před námi 5 velkých lodí s automobily, které mají místo pro 5–6 tisíc aut. Spojují Bremerhaven s celým světem, především s Asií, Čínou, Koreou, Japonskem, a plují také do Spojených států a zpět.“

Německý přístav Bremerhaven | Foto: Klára Stejskalová

„Když se podíváme doprava, tak tam se lodě opravují a nové se staví. Jak vidíte, je stále co na práci. Při pohledu na jih je k vidění menší terminál, odtud vyplouvají cestovní cruisery do Norska na fjordy nebo do Severního moře. To není hlavní byznys, ale milý. A tamhle zase vidíte obří díly pro větrné elektrárny, což je naše nová specializace.“

Bremerhaven je skutečně místem, kde dochází ke koncentraci produktů úspěšného německého hospodářství. Co říká Rüdiger Staats na kritiku německého exportu?

„To je nesmysl. My přes Hamburk nebo Bremerhaven nejen exportujeme, ale také hodně dovážíme. Nebo uvedu jiný příklad. Ne vše, co má označení Made in Germany, je vyrobené stoprocentně v Německu. Aby vzniklo jedno jediné auto, zapojuje se 30,40 až 50 různých provozoven. Součástky pro auta se vyrábějí všude po světě, kde jsou příznivé podmínky a kde to umějí.“

„A pokud je Německo silně exportní ekonomikou, znamená to, že to dobře šlape i na všech těch místech, kde se ty součástky vyrábějí. Svět je tolik propojený a myslím, že Evropě prospívá, když má lokomotivu, která táhne růst. Když bylo Německo nemocným mužem Evropy, což už dlouho neplatí, tak to také nebylo dobré,“ je přesvědčený Rüdiger Staats ze společnosti Bremenports.


Zvětšit mapu

Klára Stejskalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme