Zakázku na budoucnost mýtného systému v Česku chce řešit šest společností

Šest zájemců se přihlásilo do tendru na manažera, který má zodpovídat za budoucnost mýtného systému v Česku. Jeho hlavním úkolem bude říct, jestli mají dopravci platit i na silnicích nižších tříd, nebo jestli zůstane současný stav. Teď se vybírají poplatky jen za jízdu po hlavních tazích. Ministerstvo dopravy chce o vítězi rozhodnout ještě do konce roku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Voleč - Přejít přechod na silnici, která rozděluje obec na dvě části, je někdy dosti nebezpečné, rychle jedoucí kamiony prakticky nikdy nezastaví | Foto: Vlastík Novák

Konečně tak skončí několikaleté diskuse o tom, jestli mají dopravci platit za každý ujetý kilometr svého kamionu, anebo jen na vybraných cestách.

Ze stran dopravců, měst, ale i politiků jsou slyšet různé názory a právě projektový manažer všechny varianty, především z ekonomického hlediska posoudí, a navrhne nejlepší řešení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti k tématu zjišťovala redaktorka Eva Kézrová

„Projektový manažer není jednotlivec, mezi uchazeči jsou konzultantské společnosti. V některých případech i ve spojení s advokátními kancelářemi,“ upřesnil Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

V současné době platí kamiony za jízdu po 1300 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací a také na vybraných silnicích prvních tříd, což je dalších zhruba 180 kilometrů.

Ale ve hře jsou další varianty - výběr například jen na dálnicích, všech silnicích prvních, nebo dokonce druhých či třetích tříd.

Satelit, nebo brány?

Možností je hodně, stejně tak existují tři způsoby, jak pokračovat ve výběru mýta. Zůstat u současné technologie, využívající mýtných bran, přejít na satelitní systém, nebo zkombinovat obě metody.

Odpovědnost projektového manažéra tak bude vysoká, i proto se vypsání samotného tendru se několikrát posouvalo.

„Chceme, aby projektový manažer byl administrátorem zakázky. Nemá jenom tu čistě poradní funkci, ale i tu funkci spoluzodpovědnou,“ vysvětluje ministr dopravy Antonín Prachař.

Roli bude samozřejmě hrát i cena, kterou jednotliví uchazeči o projektového manažera nabídnou. Nesmí přesáhnout 100 miliónů korun a jméno úspěšného kandidáta komise oznámí v září.

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Smlouva se současným provozovatelem mýta, firmou Kapsch, skončí za dva a půl roku. Prachař věří, že je to dost času, aby pro transparentní výběr dalšího provozovatele. Zvláště, když základem by podle něj měl být stávající systém.

„Stát převzal majetek, který se tady budoval od roku 2006. My se musíme zamyslet, jak můžeme tento majetek efektivně využít. Budeme hledat výhody jednotlivých systémů a musíme udělat to nejlepší, co se z toho dá.“

S tím souhlasí i Václav Nestrašil, který je na Ředitelství silnic a dálnic zodpovědný za výběr mýta. Celý systém totiž podle smlouvy nedávno prošel rozsáhlou rekonstrukcí. A například ocelové mýtné brány teď mají až dvacetiletou životnost.

„Na konci 2016 tady budeme mít velmi dobře fungující, vyzkoušený, bezporuchový systém s vysokou účinností. Navíc ve velmi dobré kondici, schopný provozu po dobu dalších šesti osmi let.“

Ministerstvo by chtělo tendr na nového provozovatele mýta vypsat příští rok na jaře.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme