Čína štědře podpoří expanzi tamního civilního letectví. Příležitost je to i pro české firmy
Čína založila investiční fond, kterým chce podporovat rozvoj civilního letectví. Z fondu bude financovat nová letiště, ekonomické zóny pro leteckou dopravu, projekty spojené s nákladní a obecnou leteckou přepravou.
Fond má kapitál v objemu 20 miliard jüanů, což je v přepočtu přes 68 miliard korun. To ale nejsou jediné peníze, které do rozvoje civilního letectví čínská vláda vkládá. Například na jihu Pekingu už staví letiště za 14 miliard dolarů.
Čína se soustředí na osobní leteckou dopravu kvůli velice rychle rostoucímu zájmu o ni. S tím, jak roste čínská ekonomika, je stále víc movitějších čínských obyvatel, kteří si mohou dovolit cestovat letadlem.
„HDP na jednoho obyvatele v posledních pěti letech rostlo ročně o 20 procent. Což je impozantní růst. Pro srovnání, například v Americe rostlo v posledních pěti letech za rok HDP na jednoho obyvatele o 2 procenta,“ popsal analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík.
Čína zažívá letecký boom
Výrazný růst hospodářství se předpokládá i v dalším období, že čínský letecký průmysl zažívá mimořádně rychlý vzestup. Také proto, že proti jiným odvětvím dlouho zaostával a má co dohánět.
Ekonomické zóny pro letecký průmysl zřídilo 62 měst v zemi. Provozovny v nich mají výrobci letadel, dodavatelé nebo přepravní společnosti.
Na registraci mezitím čeká více než stovka nově založených leteckých společností. V letošním roce navíc začaly fungovat dvě nové nízkonákladové aerolinky.
„Čínský letecký trh je momentálně ovládán třemi společnostmi - Air China, China Eastern a China Southern. Dohromady generují tržby ve výši asi 20 miliard dolarů. Tyto tři společnosti přepravily v loňském roce zhruba 200 milionů klientů. Jen o rok zpátky to bylo necelých 170 milionů,“ doplňuje Tomáš Menčík.
Zájem Číňanů o leteckou přepravu má význam pro globální letecký průmysl. Čínské aerolinky přepraví cestovatele na jiná letiště a ti na další cestu použijí místní linky. Na to se letecké společnosti velmi těší.
Na druhou stranu to ale může znamenat velice prudké zostření konkurence. Na registraci v Číně čeká další stovka nově založených leteckých společností a ty se nezaměří jen na vnitrostátní dopravu, ale budou mířit i do zahraničí.
Příležitost pro české společnosti
České firmy mají šanci najít uplatnění na čínském trhu a už pro to aktivně něco dělají. Například už představily své nabídky před dvěma čínskými agenturami z města Čendu v provincii Sečuán.
„Jednalo se o prezentaci, představení českého letiště letectví a českého všeobecného letectví,“ potvrdil ředitel zahraničního zastoupení agentury CzechTrade v západní Číně Ladislav Graner.
„Pokračovat se bude v říjnu, kdy plánujeme český letecký seminář, kde by se mělo představit přibližně 15 firem. Měli by se zúčastnit zástupci českých leteckých asociací a měly by se představit i české letouny,“ dodává.
České firmy by mohly získat zakázky na technologie pro letiště, zabezpečovacími systémy, stavbu konstrukcí a nebo přímo dodávky malých letadel. Ovšem konkurence je a bude velká.