Stále více lidí mění v poslední době banku. Kvůli poplatkům i novým službám

Poslední dobou stále více lidí mění svoji banku. Naučili se počítat, jak jsou pro ně peněžní služby drahé a jaký komfort jim za tu cenu přináší. V pravém slova smyslu se dá mluvit o zvyšujícím se sebevědomí klientů a jejich větší rozhodnosti. Znatelné je to především v posledních měsících.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Finance, peníze

Finance, peníze | Foto: Free Digital Photos

Přiostřuje se konkurenční boj, stále větší váhu dostává internetové a mobilní bankovnictví. Lidé častěji než dříve hledají takový druh služeb, který jim vyhovuje. A to i cenově. Odliv zákazníků pociťují zatím spíše velké banky.

Své zkušenosti s tím má i jednička na tuzemském trhu - Česká spořitelna. „Ke konci července jsme měli přibližně o 4 procenta klientů méně než v loňském roce. Tento meziroční pokles je způsoben zejména zrušením technických účtů k S-kartě. V minulosti jsme totiž držitele S-karty evidovali v součtu s ostatními našimi klienty,“ řekl mluvčí České spořitelny Marek Pšeničný.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč lidé mění banky, zjišťovala redaktorka Jitka Hanžlová

Odborníci ale soudí, že jde také o reakci na nedávné zdražení poplatků. Nový ceník spořitelna zveřejnila před dvěma měsíci, platit začal před týdnem. Tuto myšlenku by mohlo podporovat i to, že další velká banka - ČSOB - odliv klientů nepozoruje, naopak jí přibývají.

„Počet našich klientů je dlouhodobě relativně stabilní. Měsíčně k nám přichází několik stovek klientů. Z hlediska klientských vkladů jsme zaznamenali osmiprocentní meziroční nárůst teď v pololetí tohoto roku ve srovnání s pololetím minulého roku,“ upřesnila mluvčí banky Pavla Hávová.

Využití kodexu mobility

Klienti přibývají i třetí největší bance u nás - Komerční bance. V pololetí obsluhovala milion 609 tisíc klientů, což je o 22 tisíce více než před rokem. Masivní příliv zákazníků zaznamenává i Raiffeisenbank.

Kodex mobility usnadňuje klientům přechod mezi bankami. Klienti tak například můžou požádat prostřednictvím nové banky o převedení všech trvalých příkazů k úhradě a souhlasů s inkasem včetně zrušení běžného účtu v původní bance.

„V červnu i v červenci jsme zaznamenali rekordní prodeje běžných účtů, kterých jsme ve srovnání s předchozími měsíci otevřeli zhruba o třicet procent více. Přicházejí k nám jak klienti z bank, které své služby zdražují, tak i z lowcostových bank s omezenou nabídkou služeb,“ potvrdil mluvčí Tomáš Kofroň.

Svůj díl na trhu si se stále větší chutí ukusují i mladé dravé banky. Například Air bank. „Od června, kdy největší česká banka oznámila změny, tak k nám s pomocí kodexu mobility přišlo tři tisíce klientů, což bylo dvakrát víc než před oznámením. Ale protože kodex mobility využívá jen pětina nově příchozích klientů, tak si myslíme, že příliv byl ještě vyšší,“ řekl mluvčí Vladimír Komjati.

Při tak výrazné změně chování klientů hraje svoji roli dlouhodobá kampaň proti výši bankovních poplatků. A také to, že lidé už zapomínají na obavy, které vyvolala bankovní krize v České republice, kdy krachovaly menší banky a vyvrcholilo to pádem IPB.

Lidé pak dlouho dávali přednost pocitu bezpečí. Ale teď se ukázalo, že tuzemské banky v pohodě přestály světovou finanční krizi, a lidé se přestali bát. A hledají, kdo jim nabídne výhodné služby, které jim vyhovují.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme