Břehy Moravy v Olomouci spojí 'rejnok'. Architekti dosáhli změny podoby nového mostu
Olomouc dala na rady expertů a upouští od kritizovaného původního návrhu mostu pro Masarykovu třídu. U centra nakonec bude stát dílo renomovaného architekta a nositele ocenění Architekt roku 2013 Antonína Nováka.
„To je nejdůležitější most ve městě a měl by vypadat. Ta vystupující žebra, to je zásadní věc. A potom že se nepracuje s detailem, mobiliářem, materiály, osvětlením, zábradlím,“ odmítal v únoru minulého roku při jednom z happeningů původní návrh nové podoby mostu přes Moravu v Olomouci David Helcel z Klubu architektů Olomoucka.
Mohutnými betonovými svodidly most připomínal spíš dálniční průtah. Protesty zafungovaly a památkáři i architekti jsou teď s novým návrhem spokojeni. „Tenhle most úplně krásně doplní tu novodobější vrstvu na Masarykovu,“ míní Helcel.
Architekti dosáhli změny podoby nového mostu v Olomouci přes řeku Moravu, zjistila redaktorka Blanka Mazalová
Nový návrh mostu přes Moravu na Masarykově třídě v Olomouci dostal jméno Rejnok. Oproti předchozí podobě přibylo oblouků, celkový tvar připomíná plavající parybu.
Ladné tvary se Davidu Helcelovi opravdu líbí. „To člověku zvedne náladu a pohladí ho to po duši. Tím, že do toho autor vložil kus své duše, tak je to hodně vidět. Pomůže to i lidem, aby se s Olomoucí více identifikovali,“ tvrdí David Helcel z Klubu architektů Olomoucka.
Nový most potřebuje nové povolení
Před rokem ale bylo všechno jinak. Součástí už hotových plánů na rozsáhlé protipovodňové stavby v centru Olomouce byly i dva nové mosty – v Komenského ulici a na Masarykově třídě. Navíc jsou to velmi vytížené dopravní tepny.
Stavební povolení bylo vyřízené, čekalo se „jen“ na stovky milionů korun, které mají srdce města zajistit proti dvousetleté vodě.
Teď se musí znovu přepracovat projektová dokumentace a získat nové stavební povolení. Pokud se nezadaří, muselo by se město spokojit s původním, neoblíbeným návrhem.
Podle náměstka primátora Aleše Jakubce z TOP 09 bude důležitý konec února: „Do kterého musí pan architekt sehnat povolení od Drážního úřadu kvůli tramvajové trati a od dopravy kvůli bezpečnosti, aby lidé neprobíhali mezi nosníky tohoto mostu. Pak budeme muset žádat o změnu stavebního povolení.“
Kdo most zaplatí?
A pak už chybí jen maličkost – kdo nový most zaplatí. Rozhodnutí má padnout na lednové schůzce mezi městem a Povodím Moravy.
„Na celých protipovodňových opatřeních by se mělo podílet ministerstvo zemědělství, takže stát, a nějakým podílem město, eventuálně kraj, kterému patří ten druhý most na ulici Komenského. V jakých podílech to bude, kdo kolik bude platit, zatím není jasné,“ vysvětluje Aleš Jakubec.
Město Olomouc podle něj bude Povodí Moravy přesvědčovat, že most-rejnok je součástí protipovodňových staveb a město by tak mělo platit co nejméně.