Starostové posílají na ministerstvo výhrady k letišti Vodochody
Starostové šestnácti středočeských obcí posílají na ministerstvo životního prostředí připomínky proti rozšiřování Letiště Vodochody. Bojí se, že nadměrný hluk z motorů letadel a zvýšené silniční dopravy negativně ovlivní životy více než třiceti tisíc lidí v okolních obcí.
Připomínky starostů dorazí v pátek na ministerstvo životního prostředí, které právě o povolení výstavby letiště rozhoduje. Úředníci posuzují studii vlivu stavby na životní prostředí EIA, kterou na ministerstvo poslal vlastník letiště. Když studii ministerstvo v polovině příštího roku schválí, letiště by nově mohlo začít fungovat už za tři roky.
Dnes večer se starostové středočeských obcí sejdou s občany na besedě v Kralupech nad Vltavou, kde jim svoje výhrady představí. Zásadně je proti výstavbě vodochodského letiště i starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček. Bojí se, že letouny budou přímo směřovat nad středočeskou obec.
Výhrady starostů proti rozšiřování Letiště Vodochody přiblížila v Odpoledním Radiožurnálu reportérka Petra Benešová.
„V Kralupech nás hodně bolí hluk, který bude pravděpodobně z letiště vycházet a potom doprava a bezpečnost. Protože Kralupy mají ve svém katastru velký chemický podnik, rafinérii a zásoby tekutých plynů. My se obáváme, že v případě letiště bude velmi výrazně ohrožena bezpečnost města,“ přiblížil starosta.
Například v Máslovicích si pak stěžují na případný zvýšený počet vozidel. „Bylo by to téměř pět tisíc vozidel denně navíc, které by zajišťovaly chod letiště a vlastně by blokovaly příjezdy z Prahy. Zhoršila by se silniční doprava. Velmi nám vadí celkové zhoršení životního prostředí,“ popsala starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová.
Připomínky má i starosta Panenských Břežan Libor Holík. Kritizuje hlavně to, že doposud vlastník letiště, firma Penta, jednoznačně nepotvrdila, že na ranvej nebudou dosedat velká letadla s hmotností nad 100 tun. Pokud by podle Holíka větší letouny nad obcemi kroužily, bude to velká zátěž i na zdraví lidí.
Vedení letiště připomínky odmítá
Vedení letiště ale negativní dopad na život více než třiceti tisíc lidí v obcích odmítá a ujišťuje, že se jeho kvalita nezhorší.
Zredukovali jsme plně noční provoz, se kterým se původně uvažovalo. Z důvodu redukce dalšího hluku vzhledem na území, přes která letadla přelétávají, jsme upravovali i příletové a odletové tratě. Jedním z nejdůležitějších bodů, které jsme řešili na zemi, je otázka navazující dopravy,“ říká šéf letiště Martin Kačur.