V Pardubicích pokračuje odstávka proudu. Ochromí chod radnice
Ještě před 20 lety by odstávka elektřiny v budově úřadu znamenala maximálně to, že úředníci nebudou moct poslouchat rozhlas po drátě. Jejich práci to ale nenarušilo - dokumenty měli v šanonech v kartotéce a dopisy odnesli na poštu. Doba ale pokročila kupředu - místo kartotéky má každý úředník počítač a dopisy posílá mailem. Dnešní přerušení dodávky elektřiny tak znamená na pardubické radnici výrazné omezení chodu úřadu.
„Celý den bez elektrické energie si moc představit nedovedu,“ svěřuje se asistentka jednoho z náměstků Jiřina Marková. A rozhodně nemá na mysli to, že nebude moci uvařit v kávovaru kávu. „Elektrickou energii potřebuji celou pracovní dobu. Středa je úřední den, takže opravdu od rána od 7 do 17 hodin,“ doplňuje.
To, že celá radnice dnes pojede sotva na půl plynu, potvrdil i tajemník města Michal Zitko. „Agendy, které jsou stoprocentně závislé na elektronických aplikacích, budou bohužel zavřené,“ říká. Lidé, kteří potřebují něco vyřídit například na registru vozidel, tak dnes neuspějí.
Stejně dopadnou i na živnostenském úřadě. I když zde se lidem úřednice pokusí vyjít vstříc a v papírové podobě od zákazníků dokumenty převezmou. „Do systému to dají následující den,“ upřesňuje Zitko a připouští, že část úředníků opravdu nebude mít bez počítače co na práci.
Jiřina Marková ovšem pamatuje doby, kdy úředníkům stačila kartotéka, papíry a razítko. „Spousta informací, které člověk měl v hlavě nebo po papírech po stole, má nyní uložené v počítači. Otočí se, klikne a je to tam,“ dodává asistentka jednoho z náměstků.
Mluvčí společnosti ČEZ Šárka Beránková vysvětlila, že je odstávka proudu nezbytná: „V Pardubicích probíhá plánované vypínání, a to z důvodu preventivní údržby a kontroly zařízení, abychom zajistili bezpečnou, bezporuchovou a plynulou dodávku energie.“ V Pardubicích současně v některých lokalitách probíhá montáž takzvaných chytrých elektroměrů v rámci pilotního projektu chytrých sítí.