Nový titanosaurus? Lebka embrya z Argentiny měla odlišné rysy, popisuje objev slovenský badatel

Mezinárodní tým vědců, vedený paleobiologem Martinem Kundrátem z košické univerzity, analyzoval výjimečně zachovalou lebku dinosauřího embrya z Argentiny. Trojrozměrná vizualizace hlavy tohoto jedince ukázala odlišnosti, z nichž se dá usuzovat, že může jít o nového titanosaura. Studie byla ve čtvrtek zveřejněna v časopise Current Biology.

Košice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vizualizace dle lebky embrya z Argentiny

Vizualizace dle lebky embrya z Argentiny | Foto: Martin Kundrát | Zdroj: Current Biology

Velmi dobře zachovalá lebka embrya titanosaura, jehož dospělí jedinci měřili až 35 metrů, má asi tři centimetry.

Když vědci pomocí rentgenové mikrotomografie sestavili vizualizaci, byli podle Kundráta překvapeni. Hlava měla protáhlý nos, připomínající zobák, který dospělí titanosauři neměli, a oči více směřované dopředu, jak ukazuje studie v časopise Current Biology.

Vectaerovenator inopinatus. Britští vědci popsali dosud neznámý druh dinosaura

„Roh na obličeji a binokulární vidění jsou zcela odlišné rysy, než jsme očekávali u titanosauřího dinosaura,“ popsal objev Martin Kundrát z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košicích.

„A protože se obličejová anatomie liší od ostatních sauropodních embryí z Auca Mahuevo, nemůžeme vyloučit, že jde o jiného titanosauřího dinosaura,“ dodal s odkazem na proslulé naleziště v argentinské Patagonii.

Původ fosilie, jejíž stáří vědci odhadli na 80 milionů let, je ale nejasný, protože z Argentiny byla před lety vyvezena nelegálně do USA.

„Považuji záchranu tohoto vědeckého dědictví pro budoucí generace za stejně důležitou jako náš objev,“ uvedl v prohlášení Kundrát. Nyní je lebka dinosauřího embrya v paleontologickém muzeum v argentinském městečku Plaza Huincul.

Titanosauři patřili k velkým býložravým dinosaurům sauropodům, kteří se vyznačovali dlouhými ocasy a krky, mohutným tělem a sloupovitýma nohama. Největší z nich Argentinosaurus měřil podle vědců asi 35 metrů a vážil 50 až 100 tun.