Po Panamě přetne průplav i Nikaraguu. Delší, hlubší a širší kanál má být otevřen v roce 2020

V létě uplynulo sto let od otevření Panamského průplavu. Stavba díla, které propojilo Atlantský oceán s Tichým, trvala mnoho let a vyžádala si obrovské lidské oběti. Panamský kanál bude mít brzy konkurenci. Investor z Hongkongu dostal definitivní souhlas od vlády Nikaraguy a za měsíc se v téhle středoamerické zemi může začít s novým gigantickým projektem. Zapojí se do něj na 50 tisíc dělníků.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nedaleko současných zdymadel se buduje nová vodní cesta - pro širší a delší lodě. Tudy mají proplouvat už v lednu 2016

Nedaleko současných zdymadel se buduje nová vodní cesta - pro širší a delší lodě. Tudy mají proplouvat už v lednu 2016 | Foto: David Koubek

Druhý kanál přetínající střední Ameriku má být delší, hlubší a širší než jeho starší vzor. Díky tomu jím budou moct proplouvat ještě větší lodě.

Dílo má stát podle odhadů přes bilion korun a hotové by mělo být do roku 2020.

Hongkongský investor odmítá pochybnosti ohledně negativních dopadů průplavu na přírodu a existenci chudých venkovanů, stejně jako poukazy na jeho malou zkušenost s tak náročným úkolem.

Zástupce stavební společnosti Kwok Wai Pang řekl, že jeho společnost je na stavbu dokonale připravená. Nikaragujská vláda slibuje, že pracovní příležitosti kolem kanálu dostanou do čtyř let z chudoby stovky tisíc lidí.

Mluvčí hongkongsko-nikaragujské projektové komise Telemaco Talavera je přesvědčený, že s vodní tepnou nakonec může souhlasit každý.

Ráno lodě do průplavu vplouvají na obou stranách, odpoledne vyplouvají. Zde loď převážející auta jménem Tijuca | Foto: David Koubek

Developeři se prý vydají do každé komunity, o průplavu budou mluvit s každým majitelem domu kolem velkého Nikaragujského jezera. To nakonec nebude díky kritice místy prohloubené výbušninami, ale bagrováním.

Nikaragujský kanál bude měřit včetně úseku s využitím jezera skoro 300 kilometrů. To je víc než trojnásobek oproti Panamskému průplavu. S jeho rozměry se loni nevypořádal tanker, který se při kolizi bez fatálních důsledků namáčkl na břeh a rozmačkal doprovodné vozidlo.

Plány na vybudování díla, které zkrátilo cestu například z Evropy do Tichomoří o 11 tisíc kilometrů, existovaly už od příchodu Španělů do Ameriky. Při stavbě, kterou začali Francouzi a dokončili Američané, zahynulo přes 20 tisíc dělníků, hlavně afrického původu.

Stavba nového lodního průplavu v Nikaragui | Foto: ČTK

Jan Prokeš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme