Po Panamě přetne průplav i Nikaraguu. Delší, hlubší a širší kanál má být otevřen v roce 2020
V létě uplynulo sto let od otevření Panamského průplavu. Stavba díla, které propojilo Atlantský oceán s Tichým, trvala mnoho let a vyžádala si obrovské lidské oběti. Panamský kanál bude mít brzy konkurenci. Investor z Hongkongu dostal definitivní souhlas od vlády Nikaraguy a za měsíc se v téhle středoamerické zemi může začít s novým gigantickým projektem. Zapojí se do něj na 50 tisíc dělníků.
Druhý kanál přetínající střední Ameriku má být delší, hlubší a širší než jeho starší vzor. Díky tomu jím budou moct proplouvat ještě větší lodě.
Dílo má stát podle odhadů přes bilion korun a hotové by mělo být do roku 2020.
Hongkongský investor odmítá pochybnosti ohledně negativních dopadů průplavu na přírodu a existenci chudých venkovanů, stejně jako poukazy na jeho malou zkušenost s tak náročným úkolem.
Zástupce stavební společnosti Kwok Wai Pang řekl, že jeho společnost je na stavbu dokonale připravená. Nikaragujská vláda slibuje, že pracovní příležitosti kolem kanálu dostanou do čtyř let z chudoby stovky tisíc lidí.
Mluvčí hongkongsko-nikaragujské projektové komise Telemaco Talavera je přesvědčený, že s vodní tepnou nakonec může souhlasit každý.
Developeři se prý vydají do každé komunity, o průplavu budou mluvit s každým majitelem domu kolem velkého Nikaragujského jezera. To nakonec nebude díky kritice místy prohloubené výbušninami, ale bagrováním.
Nikaragujský kanál bude měřit včetně úseku s využitím jezera skoro 300 kilometrů. To je víc než trojnásobek oproti Panamskému průplavu. S jeho rozměry se loni nevypořádal tanker, který se při kolizi bez fatálních důsledků namáčkl na břeh a rozmačkal doprovodné vozidlo.
Plány na vybudování díla, které zkrátilo cestu například z Evropy do Tichomoří o 11 tisíc kilometrů, existovaly už od příchodu Španělů do Ameriky. Při stavbě, kterou začali Francouzi a dokončili Američané, zahynulo přes 20 tisíc dělníků, hlavně afrického původu.