Letoun Solar Impuls 2 přeletěl na cestě kolem světa Indii

Letadlo Solar Impulse 2 má za sebou třetí etapu na cestě kolem světa. Zdolalo více než tisíc kilometrů dlouhou trasu z Ahmadábádu na západním pobřeží Indie do Váránasí na východě země. Let trval zhruba 15 hodin.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letounu Solar Impulse 2 přistál v indickém Ahmadábádu | Zdroj: Reuters

Oba piloti, kteří se během jednotlivých etap v kokpitu střídají, si nyní pár hodin odpočinou a budou pokračovat do Barmy, do Čchung-čchingu a Nankingu v Číně. Poté je čeká nejtěžší část trasy - přelet Tichého oceánu.

Před startem z indického Ahmadábádu potkaly tým komplikace. Úředníci odmítali dát jednomu z pilotů razítko do pasu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Piloti letounu Solar Impuls 2 se na cestě kolem světa chystají přeletět Indii ze západu na východ. Podrobnosti zjišťoval Viktor Daněk

Bez povolení tak nemohl tým v cestě kolem světa pokračovat. Celní kontrolou se jim podařilo projít až po pěti dnech.

Start letounu Solar Impulse 2 se pak musel o hodinu a půl posunout kvůli špatnému počasí. Švýcarská posádka i tým si ale jinak pobyt v indickém Ahmadábádu pochvalovaly.

„Potěšila nás otevřenost a podpora místních tady v Ahmadábádu. Přišlo se na nás podívat asi 20 tisíc lidí, prohlíželi si letadlo a vyptávali se. Každý tu o nás ví a chce naše letadlo vidět,“ popsala Elke Neumannová z realizačního týmu.

Přestože je solární letadlo teprve na začátku své cesty, už stačilo pokořit řadu rekordů. Na poslední etapě překonal 57letý pilot Betrand Piccard světový rekord v doletu solárního letadla.

Jeho kolega André Borschberg zase drží rekord v nejvyšší výšce, kterou člověkem řízené solární letadlo dosáhlo. Konkrétně to bylo přes 9000 metrů.

Trasa kolem světa má měřit asi 35 tisíc kilometrů a vede ze Spojených arabských emirátů přes Indii, Čínu, přes Pacifik do Spojených států a potom přes Atlantik do Evropy a na Blízký východ. Stroj by měl vzdálenost překonat ve 12 etapách, nejde tedy o let bez mezipřistání.

K letu využívá Solar Impulse 2 pouze sluneční energii. Přes den letí na solární pohon a v noci na energii uloženou v bateriích. Piloti se tak snaží propagovat cestování bez vypouštění skleníkových plynů ze spalování fosilních paliv.

Křídlo letounu je o něco větší než křídlo Boeingu 747 Jumbo Jet. Měří 72 metrů. Poskytuje dost prostoru na 17 tisíc solárních článků a zároveň dává letadlu tak velký vztlak, že ke startu stačí nabrat rychlost pouhých 35 kilometrů za hodinu.

Váha celého stroje odpovídá váze většího osobního auta, tedy zhruba 2,5 tuny. Materiály, ze kterých je letadlo vyrobeno, jsou tedy velmi lehké.

Anna Kottová, Viktor Daněk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme