Studenti ČVUT představili vylepšené modely formulí, sbírají s nimi celosvětové úspěchy

Prahou se po roce opět prohnaly, tentokrát zdokonalené, modely závodních formulí studentů ČVUT. Velmi tichou předváděcí jízdu lehké elektroformule vystřídal hluk motoru dvousetkilového vozu se spalovacím motorem. S vozidly letos studenti slavili úspěchy hned v několika kolech celosvětové soutěže Formula Student.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zkušební jízda formule CTU CarTech

Zkušební jízda formule CTU CarTech | Foto: Pavel Cyprich

Spalovací vůz, který letos reprezentoval Českou republiku na soutěžích v Maďarsku, Itálii nebo Německu, je už pátým prototypem. Formule, která je schopná akcelerace z nuly na 100 km/hod během tří sekund, má oproti loňskému modelu jednak vyšší výkon, ale především jí při jízdě pomáhají přítlačná křídla.

„Ta křídla generují přítlak. Vůz je hodně lehký, takže bychom nebyli schopní s váhou 213 kilogramů dosahovat nějakého velkého bočního přetížení, takže bychom nestihli tak rychle projíždět zatáčky. Auto tlačíme k zemi 580 newtonů přítlakem, je to, jako by to auto o 58 kilogramů ztěžklo, čímž jsme schopni dosáhnout lepšího přilnutí k vozovce a přenést větší boční přetížení," vysvětluje funkci „křidýlek" kapitán inženýrského týmu Filip Zavadil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o studentských formulích zjišťovala reportérka Evelína Kulíšková

Také eletroformule druhého konstrukčního týmu, která je po loňském debutu druhým vozem studentů z ČVUT, už má podle šéfa týmu Františka Pecha řadu zlepšení.

„Tato formule je o 60 kilo lehčí, má o polovinu vyšší výkon a auto vydrží větší přetížení v zatáčkách, i rychlost je samozřejmě vyšší. Navíc má kontrolu trakce, takže zadní kola neprokluzují, tím je formule lépe ovladatelná," popisuje František Pech.

Studenti letos vyvinuli a poprvé v České republice použili na nosné konstrukce vozu speciální odlehčený materiál.

„Je to uhlíkový monokok. Je lehčí, má lepší tuhost torzy a praktický přínos je v lepších jízdních vlastnostech celého vozu. To znamená: čím lehčí, tím lepší, tím rychlejší," upřesnil vedoucí a zakladatel celého projektu Radek Tichánek z ČVUT.

Úspěchy po celém světě

„Pro nás je nejdůležitější hodnocení v celosvětovém žebříčku. V elektrických formulích je nepatrně slabší konkurence, takže elektrická formule je devětadvacátá ze zhruba sedmdesáti, spalovací formule sedmnáctá z pěti set," vysvětluje Radek Tichánek.

ČVUT darovala studentům na nákladné konstrukční práce, materiály a na odměny ve formě stipendií 900 tisíc korun. Jeden vůz přitom podle studentů vyjde zhruba na 1,5 milionu. Kromě inženýrských dovedností se tak učí, jak na projekt sehnat dostatek peněz od sponzorů.

Anna Maňourová, Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme