Tajemství zeleného blobu

Hubblův teleskop potvrdil identitu záhadného zeleného „blobu“, který objevila amatérská astronomka.

Hanny's Voorwerp

Hanny's Voorwerp | Foto: NASA

Nizozemská učitelka a amatérská astronomka Hanny van Arkelová v roce 2007 objevila dosud nezpozorovaný kosmický objekt vzdálený asi 650 milionů světelných let. Zeleně zářící blob nikdo nedokázal vysvětlit a celá záhada dostala jméno Hanny‘s Voorwerp, což v holandštině znamená Hanin objekt. Profesionální astronomové a jejich teleskopy záhy zjistili, že blob je zřejmě gigantický mrak horkého plynu. Domnívali se také, že jeho zelenou záři způsobuje nedaleká galaxie IC 2497. Obsahuje kvasar, který svým zářením vyvolává excitaci kyslíkových atomů v Hanině objektu.

Nové pozorování v rentgenové oblasti ukázalo, že kvasar už není aktivní. Zelená záře však stále přetrvává, což znamená, že kvasar musel zhasnout v relativně nedávné době. Světlu z galaxie IC 2497 trvá tisíce let, než se dostane k Voorwerpu, a vědci na základě toho vypočítali, že kvasar přestal být aktivní před méně než 200 000 lety. Hypotézu mrtvého kvasaru teď potvrdily i nové snímky z Hubblova teleskopu. Význačná je zejména skupina mladých hvězd ve Voorwerpu, z nichž některé jsou mladší než 1 milion let. Jejich přítomnost naznačuje, že horký plyn byl bombardován rychle letícími částicemi, které do svého okolí vystřelují právě kvasary.

Hanny's Voorwerp | Foto: NASA