Firemní dobrovolnictví je v Česku na vzestupu

Zájem firem o dobrovolnické dny, kdy jejich zaměstnanci manuálně pomáhají neziskovému sektoru, roste. Pořád se ale nedaří přesvědčit víc firem, aby pomáhaly neziskovým organizacím také na odborné úrovni – v komunikaci, marketingu, v oblasti informačních technologií nebo financí. Je to i téma Týdne dobrovolnictví, který o tomto víkendu vrcholí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Palonín - chráněná dílna

Palonín - chráněná dílna | Foto: Miroslav Kobza | Zdroj: Český rozhlas

Pro neziskové organizace je přitom odborná pomoc firemních dobrovolníků neocenitelná, jak vysvětluje Táňa Chudáčková z platformy Byznys pro společnost:

„Pomůže jim to daleko víc, než když jim někdo někde natře plot. Dobrovolníci využívají svoji profesní zkušenost a znalosti, takže jim třeba pomáhají nastavit marketingové kampaně pro výrobky z chráněných dílen. Můžou to být právní konzultace – celá řada věcí, které pro organizace mají zásadní úlohu z hlediska další existence.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Zbyněk Zykmund zjišťoval podrobnosti o firemním dobrovolnictví

Příčin, proč u nás zatím spolupráce na bázi expertního dobrovolnictví vázne, je víc. Na vině jsou jak firmy, tak i neziskové organizace:

„Budeme muset zaměstnance ve firmách motivovat, protože když celý den sedí u počítače, tak docela rádi vypadnou někam ven a vyčistí si hlavu. Jdou tam v dobré vůli někomu pomoct a někdy si třeba ani neuvědomí, jaký rozdíl je mezi tím, když někde něco kopou, anebo kdyby se alespoň část té doby věnovali odborné pomoci,“ dodává Chudáčková.

ČTĚTE TAKÉ: Týden dobrovolnictví nabízí hry i odborné semináře

Neziskový sektor ovšem často není na odbornou pomoc firemních dobrovolníků připravený. Podle Chudáčkové některé neziskové organizace například nemají potřebné dokumenty, jiné zase nevědí, o co se jedná.

Také proto vznikla síť odpovědných firem Know-how pro lepší svět. Zatím se do sítě zapojila osmička většinou velkých nadnárodních firem, které podporují veřejně prospěšný sektor formou expertního dobrovolnictví.

„V České republice dosud chybí alespoň debata, natož vlastní realizace expertního dobrovolnictví. Je to úplně na minimální úrovni a síť by se to měla pokusit zvednout a udělat z toho naprosto běžnou věc, která je součástí života každého jedince – že část své odborností věnuje nejenom profesnímu životu, ale i na nějakou jinou dobrovolnou aktivitu,“ vysvětluje Monika Ladmanová ze společnosti IBM, která je členem sítě.

Síť Know-how pro lepší svět chce odstraňovat překážky, které brání většímu zapojení firem do expertního dobrovolnictví. Síť je otevřená malým firmám stejně jako velkým společnostem.

Zbyněk Zykmund Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme