‚Fronta na banány‘ má zvýšit zájem Čechů o fair trade výrobky
Supermarkety v Česku nabízejí na svých regálech jen zlomek zboží, u kterého je zaručeno, že vzniklo za důstojných pracovních a lidských podmínek. Happening „Fronta na banány“, který má na tuto skutečnost upozornit, organizuje Společnost pro Fair Trade - NaZemi.
Tento happening probíhá v rámci kampaně „Za férové banány“. Proč zvolili organizátoři právě formu fronty na banány, vysvětluje Barbora Mrázková:
„Myslíme si, že fronta na banány je jakýmsi emblematickým symbolem doby minulé, takže jsme chtěli v předvečer výročí 17. listopadu tuto dobu připomenout a trochu k ní vztáhnout naše téma.“
Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade - NaZemi vysvětlovala ve Světě o deváté podstatu happeningu 'Fronta na banány'
Barbora Mrázková dodává, že akce má recesistický ráz a chce mimo jiné připomenout absurdní dobu minulou. Jako dnes nahlížíme na dobu minulou, je podle Barbory Mrázové možné, že budeme stejně za pár let nahlížet na tu dnešní – dobu, kdy nevíme, že zboží, které kupujeme, bylo vyprodukováno za nedůstojných lidských a pracovních podmínek.
V západní Evropě jsou podle Barbory Mrázkové fair trade obchody běžnou a naprosto samozřejmou součástí nákupní nabídky. Zájem lidí o tyto obchody je veliký.
Společnost pro Fair Trade - NaZemi se pokoušela vést dialog i s tuzemskými obchodníky, aby fair trade zboží bylo zařazováno i do jejich sortimentu. Protože však takový dialog nehodnotí společnost jako úspěšný, chce se nyní pokusit o nátlak pomocí médií a zákazníků samotných.
„Myslíme si, že to má větší smysl a větší sílu, protože se ukazuje, že ta síla spotřebitelské volby je opravdu obrovská a že spotřebitelé dokážou hodně, když chtějí, když se ptají a žádají. Takže my budeme spoléhat na české zákazníky,“ dodává Barbora Mrázková.
V minulém roce si nechala Společnost pro Fair Trade - NaZemi zpracovat výzkum, kde vyšlo, že 57% lidí má zájem o výrobky s označením Fair Trade a že 37% lidí zajímá, za jakých podmínek byly výrobky vytvořeny. Výzkum podle Mrázkové popírá vžitý stereotyp, že jediným faktorem při rozhodování Čechů o volbě výrobku, je jeho cena.
Podmínky na banánových plantážích v Hondurasu, Guatemale a Kostarice sledovala Barbora Mrázková v tomto roce osobně:
„Podmínky jsou ve třech státech velmi podobné: jedná se o velice nízké mzdy, které nepokrývají životní náklady, dětská práce, sexuální obtěžování žen – to je velký problém. Ty pracují především v balírnách. Dále potlačování odborů.“