‚Fronta na banány‘ má zvýšit zájem Čechů o fair trade výrobky

Supermarkety v Česku nabízejí na svých regálech jen zlomek zboží, u kterého je zaručeno, že vzniklo za důstojných pracovních a lidských podmínek. Happening „Fronta na banány“, který má na tuto skutečnost upozornit, organizuje Společnost pro Fair Trade - NaZemi.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Banány (ilustr. obr.)

Banány (ilustr. obr.) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Tento happening probíhá v rámci kampaně „Za férové banány“. Proč zvolili organizátoři právě formu fronty na banány, vysvětluje Barbora Mrázková:

„Myslíme si, že fronta na banány je jakýmsi emblematickým symbolem doby minulé, takže jsme chtěli v předvečer výročí 17. listopadu tuto dobu připomenout a trochu k ní vztáhnout naše téma.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade - NaZemi vysvětlovala ve Světě o deváté podstatu happeningu 'Fronta na banány'

Barbora Mrázková dodává, že akce má recesistický ráz a chce mimo jiné připomenout absurdní dobu minulou. Jako dnes nahlížíme na dobu minulou, je podle Barbory Mrázové možné, že budeme stejně za pár let nahlížet na tu dnešní – dobu, kdy nevíme, že zboží, které kupujeme, bylo vyprodukováno za nedůstojných lidských a pracovních podmínek.

V západní Evropě jsou podle Barbory Mrázkové fair trade obchody běžnou a naprosto samozřejmou součástí nákupní nabídky. Zájem lidí o tyto obchody je veliký.

Společnost pro Fair Trade - NaZemi se pokoušela vést dialog i s tuzemskými obchodníky, aby fair trade zboží bylo zařazováno i do jejich sortimentu. Protože však takový dialog nehodnotí společnost jako úspěšný, chce se nyní pokusit o nátlak pomocí médií a zákazníků samotných.

„Myslíme si, že to má větší smysl a větší sílu, protože se ukazuje, že ta síla spotřebitelské volby je opravdu obrovská a že spotřebitelé dokážou hodně, když chtějí, když se ptají a žádají. Takže my budeme spoléhat na české zákazníky,“ dodává Barbora Mrázková.

V minulém roce si nechala Společnost pro Fair Trade - NaZemi zpracovat výzkum, kde vyšlo, že 57% lidí má zájem o výrobky s označením Fair Trade a že 37% lidí zajímá, za jakých podmínek byly výrobky vytvořeny. Výzkum podle Mrázkové popírá vžitý stereotyp, že jediným faktorem při rozhodování Čechů o volbě výrobku, je jeho cena.

Podmínky na banánových plantážích v Hondurasu, Guatemale a Kostarice sledovala Barbora Mrázková v tomto roce osobně:

„Podmínky jsou ve třech státech velmi podobné: jedná se o velice nízké mzdy, které nepokrývají životní náklady, dětská práce, sexuální obtěžování žen – to je velký problém. Ty pracují především v balírnách. Dále potlačování odborů.“

Tomáš Pavlíček, Marína Dvořáková, Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme