České školství patří ženám, alespoň podle evropských statistik
V Česku učí na prvním stupni základních škol přes 97 procent žen, to je nejvíce v celé Evropě. Málo mužů na školách má také Itálie. Naopak třeba turecké učitelské sbory jsou genderově téměř vyvážené. Vyplývá to z evropské studie Eurydice. Muži mají nízkou motivaci učit kvůli platům i vratké profesní perspektivě. Změnu by mohl přinést kariérní systém.
Na pražské Základní škole a Gymnáziu Jiřího Gutha Jarkovského učí 80 pedagogů. Podle ředitelky Jitky Kendíkové jsou zhruba tři čtvrtiny ženy. „Na základní škole je to trochu slabší, protože první stupeň je jednoznačně feminizovaný,“ říká.
Evropská informační studie mluví o feminizaci školství jako o problému napříč evropskými státy.
„Podobně je na tom ještě Itálie, Maďarsko, Litva a Slovinsko. Dobře je na tom Turecko, které má na prvním stupni 52 procent učitelek. Obecně platí, že čím jsou děti mladší, tím více je tam žen," říká Jana Halamová z Národní agentury pro evropské vzdělávací programy
Žáci Kateřina a Bruno pohlaví učitelů moc neřeší. „Je mi jedno, zda mě učí muž nebo žena. Spíše záleží na tom, jak učí,“ říká Bruno.
I Kateřině je to jedno. „Spíš jde o to, že muži mají většinou větší autoritu. Učitelky mají individuálnější přístup ke studentům a možná i více naučí,“ myslí si.
Německé školy trpí nedostatkem učitelů. A tak o ty kvalitní svádějí boj
Číst článek
I podle ředitelky Kendíkové mají ženy k dětem na prvním stupni blíž. „Myslím si, že je vhodné, aby na prvním stupni učily ženy, protože je to přirozená role. Na druhém stupni by měl být mužský element čím dál větší,“ podotýká Kendíková.
Starší děti učí například Michal Müller. Podle něj se do školství muži nehrnou kvůli nízkým platům. I on sám si přivydělává. „Vyžít se z toho dá, žít se z toho rozhodně nedá. Určitě si musím vydělávat, přes rok se snažím,“ říká Müller.
Hostem Radiožurnálu byla prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová
Problém si uvědomuje i prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. Cesta k nízké motivaci mužů učit však podle ní začíná dřív – už během vzdělávání by si měli povolání více ozkoušet.
„Myslím, že příprava na pedagogických fakultách není tak dobrá, aby muže oslovila k tomu, aby to své povolání, které sice studují, nakonec opravdu dělali. Ale pochopitelně když už pak na škole jsou, tak je celkem velkým problémem i to, jak vysokoškolsky vzdělaný muž uživí svoji rodinu,“ konstatuje Stýblová.
Motivací pro muže, ale nejen pro ně, by podle ministerstva školství mohl být kariérní systém. Ten by dal všem učitelům perspektivu a možnost spravedlivého ohodnocení.
Mezi vyučujícími v Maďarsku jednoznačně převládají ženy, ne tak mezi řediteli škol
Číst článek