D1 se bude o víkendu střídavě zavírat a otvírat. Kvůli stavbě mostu
Řidiče čeká o víkendu letos poslední plánované zavření dálnice D1. V noci ze soboty na neděli se na 71. kilometru bude stavět nový most. Dálnice mezi Loktem a Hořicemi se od sobotních 20 do nedělních 8 hodin bude střídavě zavírat a otvírat.
Mostní nadjezd mezi obcemi Děkanovice a Studený se skládá ze čtyř dlouhých nosníků a ty se podle vedoucího stavby Borka Růžka budou nad dálnici dávat postupně.
„Tento most nemá středovou podpěru. Jeden nosník je dlouhý 34 metrů. Most bude přes celou dálnici od jedné opěry k druhé a bude ze čtyř nosníků, které budou postupně skládány vedle sebe. Na každý nosník bude uzávěra hodina a půl a poté bude hodinu a půl provoz pouštěn,“ vysvětluje Růžek.
Poprvé se dálnice D1 mezi Loktem a Hořicemi zavře v sobotu ve 20 hodin a až do rána do osmi se to bude střídat: hodinu a půl bude neprůjezdná, hodinu a půl otevřená. Řidiči se navíc musí připravit na to, že už od sobotního dopoledne se kolem mostu, tedy v okolí 71. kilometru, pojede pouze jedním pruhem.
Připraveny jsou i objízdné trasy, ale pouze pro osobní auta. Řidiči těch nákladních mají smůlu, oficiální objížďka pro ně tentokrát není. V sobotu je totiž zároveň státní svátek, a tak platí zákaz jízd nákladních aut nad 7,5 tuny od 13 do 22 hodin.
První zavření dálnice se kamionů prakticky netýká, pak by měly mít hodinu a půl na to, aby projely inkriminovaným úsekem. Dá se čekat, že kolem půlnoci, kdy se dálnice D1 zavře podruhé, už jich nebude tolik. Na vše budou dohlížet i policisté.
Osobní auta pojedou po objížďce
Osobní auta a autobusy mají situaci jednodušší, protože je pro ně připravena objížďka.
„Pro každý směr zvlášť, to znamená z Brna na Prahu bude objízdná trasa vedena kolem Ledče nad Sázavou po silnicích druhé třídy. Ve směru na Brno by měla trasa vést přes Čechtice a dále směrem na Pelhřimov a Humpolec,“ popisuje Ján Skovajsa z ministerstva dopravy.
Zatím pokaždé, když se dálnice zavírala kvůli bourání mostů, se uzavírka protáhla. Stavaři proto tentokrát stanovili časový limit. Problém může být v tom, že dlouhé nosníky je potřeba na 71. kilometr D1 přivézt.
Dva tam budou už v sobotu ráno, ale teprve poté, co se složí, se podvalníky vydají do Štětí pro zbývající dva. Vše by se mělo stihnout, ale pokud se z nějakého důvodu nadměrný náklad nestihne vrátit na dálnici do tří hodin do rána, pokládka se odloží na jindy.
V neděli nejpozději v deset dopoledne by se mezi Loktem a Hořicemi mělo jezdit opět ve dvou pruzích v každém směru.