Ředitelství silnic a dálnic se domluvilo s Eurovií, dodatek ke smlouvě o D11 uzavřou v půlce února

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic se dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by mě zohlednit současný stav staveniště. Dodatek by měl být uzavřen do 15 února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět. Ťok to ve středu řekl po jednání s firmou. Firma žádá navýšení ceny o asi 200 milionů korun, vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun.

Praha (Aktualizováno: 14:52 30. 1. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dostavba dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic | Foto: David Taneček | Zdroj: ČTK

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to ve středu reagovalo vypovězením smlouvy.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Úsek měl být hotový v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Firmy tvrdily, že ŘSD dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. Stavbu podle nich nešlo zahájit, protože staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě.

Stavba D11

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala slavnostně 2. října 2018 za přítomnosti premiéra a šéfa ANO Andreje Babiše. Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale dosud nezačala. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ sdělil předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.

Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.

Firmy: dražší stavba

ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu.

Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent.

„ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ uvedl Volf.

ŘSD: Chtějí nás dostat pod tlak

Podle Ředitelství silnic a dálnic se ho sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS snaží kvůli dostavbě D11 dostat pod tlak. Firmy prý odmítly staveniště formálně převzít.

Problémy s D11. Firmy v čele s Eurovií podmínečně odstoupily od stavby dálnice

Číst článek

Více peněz než vysoutěžených 2,6 miliardy korun jim ŘSD nechce dát, protože pak by podle něj podmínečně odstupovaly další firmy na stavbách jiných úseků dálnic.

„Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ uvedl ředitel ŘSD Jan Kroupa.

‚Jedna z nejhorších zpráv‘

Podmínečné odstoupení stavebních firem od výstavby části D11 je podle hradeckého hejtmana Jiřího Štěpána z ČSSD velmi špatnou zprávou.

„Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet," řekl hejtman.

pj, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme