Do čela digitální agentury se zatím hlásí 15 kandidátů. Jejich jména ale kabinet zveřejnit nechce

Digitální a informační agentura – úřad, který má zlepšit a urychlit digitalizaci české státní správy. O její vedení se podle Úřadu vlády aktuálně uchází 15 lidí. Počet uchazečů ovšem není konečný, kabinet vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) prodloužil termín pro podání přihlášek o jeden týden. Vedoucí funkce nevyžaduje vysokoškolské vzdělání. Ředitel agentury bude ale odvolatelný vládou.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Digitalizace, úřad, formulář

Nová agentura, která pod Bartošem vzniká, má urychlit digitalizaci úřadů, která je podle odborníků i samotného ministra dlouhodobě ve špatném stavu (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

„Prosadili jsme ve Sněmovně vznik Digitální a informační agentury (DIA), která bude mít státní digitalizaci jako svůj hlavní úkol. Utvoří ji špičkoví odborníci. Nejen ajťáci, designéři, systémoví architekti, ale i zakázkáři a další,“ reagoval před týdnem na převzetí anticeny Křišťálová lupa za digitalizaci státní správy ministr a místopředseda vlády Ivan Bartoš (Piráti).

Hledá se šéf nové Digitální a informační agentury. ‚Schopnosti jsou víc než diplom,‘ hájí výběr Bartoš

Číst článek

Tato nová agentura, která pod Bartošem vzniká, má urychlit a zefektivnit digitalizaci úřadů, která je podle odborníků i samotného ministra dlouhodobě ve špatném stavu.

Už na začátku prosince přitom mělo být jasno alespoň v jednom – kdo se uchází o post jejího ředitele. Vláda totiž původně stanovila termín pro podávání přihlášek do konce listopadu. Před týdnem ovšem termín prodloužila o dalších deset dní.

Jak ale potvrdila serveru iROZHLAS.cz mluvčí místopředsedy vlády pro digitalizaci Anna Urbanová, zájem o vedoucí pozici je už teď vysoký. „Aktuálně se sešlo 15 přihlášek, ale jsme teprve v půlce lhůty,“ napsala. Kdo se o funkci skutečně uchází, ale redakci prozradit odmítla: „Žádná jména nyní sdělovat nebudeme.“ 

Vysoký zájem o funkci v čele úřadu se přitom dal vzhledem k nárokům očekávat. Jak už totiž server iROZHLAS.cz dříve informoval, pro uchazeče je limitující snad pouze „praxe na vrcholné manažerské pozici“. Další požadavky, jako „organizační dovednosti, orientaci na určování a plnění cílů nebo odolnost vůči stresu“, jsou už spíše nekonkrétní a splnit je tak může prakticky kdokoliv.

Naopak míra vzdělání v oboru uchazečům v cestě za ředitelským postem nestojí. „Jsou pro nás důležitější schopnosti a dovednosti než diplom. V oboru IT se navíc často setkáváme s tím, že zkušení odborníci diplom v oboru nemají, protože v době, kdy studovali, příslušný obor zkrátka ještě ani neexistoval. Vzdělání nicméně bude jedním z faktorů, které komise posoudí,“ reagoval na dotaz serveru iROZHLAS.cz místopředseda vlády Bartoš.

Výběr komisí

Každý z přihlášených kandidátů musí komisi předložit k podané přihlášce i nejvýše dvoustránkovou vizi, jak plánuje v následujících letech agenturu vést.

Ivan Bartoš: Míříme k tomu, aby jednoduché stavby byly povolovány výrazně snadněji

Číst článek

„Výběrové řízení proběhne před komisí. Ta provede pohovor, vyhodnotí životopis uchazeče, ale hlavně zhodnotí jeho vizi rozvoje digitalizace v České republice,“ popsal proces výběru šéfa agentury Bartoš.

Podle místopředsedy vlády pro digitalizaci bude zároveň ředitel agentury specifickým postem, který nebude jmenován podle zákona o státní službě. Jeho jmenování a odvolání totiž bude mít na starosti přímo vláda.

„Považujeme za vhodnější, aby byl ředitel jmenován vládou, tím se posílí partnerský vztah mezi ním a odpovědným ministrem, ale i politická odpovědnost. Vláda jej může na návrh odpovědného ministra též odvolat,“ zdůvodnil redakci.

Následují odchody?

Pracovníky agentura získá z ministerstva vnitra. Jak redakci potvrdila mluvčí resortu Hana Malá, mělo by se to dotknout zhruba dvou set míst. Někteří ze zaměstnanců ministerstva ale přejít pod novou organizaci odmítli.

Poslanci schválili vznik Digitální a informační agentury, má propojit informační systémy správy

Číst článek

„V tuto chvíli má přejít pod agenturu 210 systemizovaných míst. Od konce srpna podalo žádost o skončení služebního poměru celkem šest zaměstnanců, ani jeden těchto zaměstnanců neuvedl důvod skončení,“ přiblížila mluvčí ministerstva vnitra Hana Malá.

Podle mluvčí Urbanové se ale vláda neobává toho, že by se uvolněná místa nepodařilo obsadit novými zaměstnanci.

„Agentura bude mít tři měsíce, aby vypsala výběrová řízení a pozice obsadila. Reálnou činnost zahájí až 1. dubna,“ dodala s tím, že si vláda samozřejmě uvědomuje i vysokou poptávku po lidech v IT sektoru a neatraktivní pověst státní správy. Nová agentura by podle ní ale měla tuto situaci změnit.

DIA má vzniknout s novým rokem 2023. Podle vicepremiéra pro digitalizaci Bartoše má zjednodušit poskytování služeb veřejné správy lidem. Zároveň má umožnit i efektivní sdílení informací mezi státními organizacemi a prosazovat princip takzvaného nadresortního řešení. Úřady mají její experty také vzájemně sdílet, aby si nemusel každý z nich budovat vlastní tým. Tím si vicepremiér slibuje nejen úspory v nákladech na pracovníky, ale i na zakoupenou techniku.

Tomáš Pika Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme