Dostavba Pražského okruhu je v nedohlednu. Chybí peníze

Zhruba miliarda za kilometr dálnice - to je diskutovaná bilance včera otevřené jihozápadní části Pražského okruhu, která spojila brněnskou a plzeňskou dálnici. Jde o 23 kilometry dlouhý úsek, který má odvést kamiony z Jižní spojky a Barrandovského mostu. Ovšem i ministr dopravy Vít Bárta se domnívá, že snaha zlepšit dopravní situaci v hlavním městě vyšla příliš draho. A to ještě v situaci, kdy není dokončena jihovýchodní část vnějšího okruhu kolem Prahy - úsek do Běchovic, ale také severní část u Suchdola.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba pražského dálničního okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Vít Bárta uvítal otevření jihozápadního úseku Pražského okruhu. Jeho dostavba byla podle něj opravdu zapotřebí kvůli urychlení spojení mezi Plzní a Brnem a odvedení části tranzitní dopravy z hlavního města. „České dálnice jsou stavěny paprskovitým způsobem k hlavnímu městu. Je to dáno středoevropskou polohou Čech. Z tohoto hlediska je zcela zásadní, aby všechny dálniční úseky byly vzájemně propojeny do jednotného celku Pražským okruhem,“ řekl ministr.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dostavbě Pražského okruhu mluvil na Rádiu Česko Miroslav Patrik, předseda ekologického hnutí Děti země a nově také poradce ministra dopravy Víta Bárty.

Možná i proto dal Bárta na rady odborníků a auta pustil na okruh přesto, že se mluví o technických problémech - netěsnících svárech na jednom z mostů. Bezpečnost ohrožena podle Bárty není. Nicméně tolik diskutované praskliny mohou ministra mrzet i z toho důvodu, že stavba jihozápadní části Pražského okruhu byla dle mnohých předražená. Kilometr za miliardu korun, to je i podle Víta Bárty příliš.

Ministr říká, že se zaměří na další dálniční stavby v tuzemsku a vyžádá si opět slevy: „Já velmi intenzivně myslím na 16 kilometrů nedostavěné dálnice na D8, ke které potřebujeme 6,5 miliardy. Intenzivně myslím na obchvat Českých Budějovic. S hejtmanem jsem se domluvili, že se musí zlevnit ze současných 12 až 14 miliard vynecháním úvah o různých tunelech alespoň na částku 10 miliard korun.“

„V porovnání s tím, že tato dvaadvacetikilometrová stavba stála více než 20 miliard u mě vyvolává určité ambivalentní pocity, které kalí to, že jinak je to stavba, ze které mám velikou radost a těším se na to, jak Pražanům pomůžeme a nejen jim v pohybu po České republice,“ uvedl ministr dopravy Vít Bárta.

Pražský okruh jen tak nebude

Jihozápadní část Pražského okruhu ale bude možná na dlouhou dobu posledním otevřeným úsekem velkého okruhu kolem hlavního města. Buď nejsou peníze, nebo chybí územní rozhodnutí, nejsou uzavřeny dohody s majiteli pozemků. Výstavba okruhu na jihovýchodě Prahy - do Běchovic a severní část u Suchdola si ještě počká. Přesto primátor Prahy Pavel Bém zůstává optimistou, tvrdí, že tři čtvrtiny pražského vnějšího okruhu by mohly být hotovy v roce 2015, nebo 2016. A oba úseky on sám považuje za stejně důležité.

„D1-Běchovice je technologicky projektově připravena. První návazná část stavby, která v Pražském okruhu musí pokračovat, je právě tato s ohledem na obrovské zatížení tranzitní, nákladní, kamionovou dopravou. Na druhou stranu by měly začít urychlené práce na přípravě stavební dokumentace pro 517 a 518, tedy spojení Ruzyně s Březiněvsí a propojení dálničních systémů D5 a teplické výpadovky. Tam si myslím, že při adekvátní rychlosti práce jsme schopni se dostat ke stavebnímu povolení zhruba v čase jednoho a půl až dvou let včetně zahájení stavby. To je čas, kdyby se stavilo rychle a lacino, tak může být dostatečný pro zahájení a částečně i dokončení, určitě ne zprovoznění stavby v Běchovicích.“

Jak pražský primátor Bém, tak ministr dopravy Bárta neskrývali nadšení z otevření jihozápadní části okruhu, která spojila plzeňskou a brněnskou dálnici. Jenže dopravci mají výhrady. Vzhledem k tomu, že řidiči kamionů nesmí ode dneška na Jižní spojku a Barrandovský most budou muset najíždět na dostavěnou část vnějšího okruhu, očekávají se dopravní zácpy při sjezdu na Spořilov. Panují obavy, že dopravci budou hledat náhradní trasy a nové zkratky.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka k tomu říká: „Magistrát rozhodl, že chce ulehčit Barrandovu, že nechce kamionovou dopravu na Jižní spojce. Možná ale bude naopak trpět Spořilov, kam bude svedena veškerá kamionová doprava, která přijíždí po dálnici D11 a po mladoboleslavské R10. Všechna vozidla budou svedena přes Spořilov na dálnici D1 do exitu Jesenice, kde najedou na Pražský okruh, který musí celý projet. Nehledě na to, že kamion najede navíc 35 kilometrů, tak to znamená, že na mýtném zapaltí o 150 korun více, takže chápeme protesty dopravců, ale není to něco, co by mohlo ministerstvo dopravy ovlivnit,“ vysvětluje mluvčí ministra dopravy Karel Hanzelka.

Nepořádek kolem dálnice

Sláva kolem včera otevřeného pražského okruhu se donesla až do Spojených států. O obchvatu Prahy píše deník Wall Street Journal. Ovšem nikoli v dobrém. Dálnici, o které se v Česku mluví jako o stavbě plné unikátů, si komentátor deníku vzal na paškál mimo jiné kvůli nevzhlednému okolí stavby.

Přehrát

00:00 / 00:00

Komentář Wall Street Journalu na Rádiu Česko okomentoval profesor krajinné ekologie, děkan Fakulty životního prostřední na České zemědělské univerzitě Petr Sklenička.

„Češi nikdy nevynikali v umění po sobě uklidit, nicméně rozsáhlé haldy navršené půdy ze stavby podél celé dálnice nyní tvoří skutečně nevzhledné pozadí celé scenérie,“ píše komentátor Wall Street Journalu o dalším ‚unikátu‘ Pražského okruhu.

Lenka Buriánková, Dana Votýpková, Lenka Rafaelová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme