Klaus ml. zasedne v komisi pro revizi státních maturit. Chce je zjednodušit

Podoba kritizovaných státních maturit se zásadně změní. Letos neuspěl každý pátý maturant a tisíce studentů se odvolávají proti výsledkům. O další budoucnosti maturitní zkoušky proto bude jednat komise sestavená ministrem Petrem Fialou. Jedním z jejích členů je i ředitel nejúspěšnější školy loňských maturit, elitního pražského gymnázia PORG, Václav Klaus mladší.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václav Klaus mladší, poradce ministra školství

Václav Klaus mladší, poradce ministra školství | Foto: Šárka Ševčíková | Zdroj: Český rozhlas

V kontextu výsledků, které dnes ministr Fiala zveřejnil, má podle vašeho názoru státní maturita nějakou budoucnost?

Stát dává sto miliard do školství, čili trošku si zkontrolovat, co za to dostává, myslím je v zájmu daňového poplatníka. Nicméně je jasné, že systém se musí brutálně zjednodušit. A takový ten velkozákon, který k tomu přijali, aby se všichni dodavatelé testů a tak měli dobře, takhle se to dál dělat nedá. Čili testy se musí brutálně zjednodušit, udělat jednu úroveň, tři základní předměty – matematika, čeština, angličtina – a zbytek nechat na samotných školách.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ředitel gymnázia PORG Václav Klaus mladší nastínil svou vizi státních maturit

Proč se to dělalo složitě, když by to šlo jednodušeji?

Složité je na světě všechno. Máme složité zákony o rádiu, o televizi, o všem možném, tak proč by o školství měly být nějaké jednodušší? To je prostě věčný boj.

A hlavní nedostatky a pochybení státních maturit vidíte v čem?

Právě v tomto systému. Když se maturuje z padesáti předmětů, ze dvou úrovní, ze slohu a z dalších nesmyslů, které se centrálně opravit nedají, tak to logicky přináší problémy, i kdyby ti lidi byli svatí a měli IQ 200, což zdaleka nejsou a nemají.

Jak by to tedy ideálně mělo vypadat? Jak by měla vypadat jednotná zkouška pod státní taktovkou?

Pouze takzvané didaktické testy, které by jaksi zhodnotily nějaké to minimum. Ideálně elektronicky opravované, aby to bylo online a hned. A to by stačilo, aby škola mohla dítěti vydat maturitní vysvědčení. Čili z matematiky, češtiny, angličtiny by děti napsaly testy. Ty, které by uspěly, paráda, a zbytek by se už odehrával na samotných školách jako vždycky v minulosti.

Zní to z vašich úst tak jednoduše, že je s podivem, že to nešlo od začátku.

Nešlo to, protože řada šílenců tam hledala nějaké nesmysly, jako že státní maturity naučí školy učit a podobně. Což se od toho očekávat samozřejmě nedá. A naopak to přineslo spoustu problémů, o kterých se tak jako mluvilo, ale nebylo jim dopřáno sluchu.

Vaše škola byla nejúspěšnější školou loňských státních maturit. V čem se letošní ročník lišil? Proč to bylo letos tak komplikované?

Já nevím. Oni letos pořadí nezveřejnili. Teď jsem slyšel, že dvacet procent propadlo, u nás nikdo nepropadl. Tak jsme možná úspěšní letos také, takže já v tom žádný velký rozdíl nevidím. Ale letos skutečně u některých testů došlo k odfláknuté chybě, viz vyšší maturita z matematiky a ambice opravovat slohy – sto tisíc slohů naráz centrálně, což nejde.

Stihnou se případné změny podle vás připravit už na příští maturitní rok?

Já jsem si dal podmínku, abych byl v té komisi, že budu mít jenom dvě zasedání. Kdyby měla komise něco dumat rok a něco, tak je to samozřejmě všechno špatně. To je politické rozhodnutí ministra, který se buď přikloní k téhle minimalistické a celkem logické variantě, nebo podlehne tlaku bůhví koho. A pak za to samozřejmě nemůžu brát jakoukoli zodpovědnost. Čili já tam půjdu dvakrát.

Klára Bílá, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme