Nejčtenější deník v Česku slaví, bulvárnímu Blesku je 20 let

Téměř všichni jím navenek opovrhují, ale doma ho většina čte. Bulvár. Pro někoho úniková cesta od reality, pro jiného jediný zdroj informací. Nejčtenější český deník Blesk slaví dvacet let od svého prvního vydání. Stejně jako Hospodářské noviny, které jsou na trhu ale o 35 let déle. Přesto - co do počtu výtisků - za Bleskem pokulhávají téměř o 350 tisíc kusů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český bulvár

Český bulvár | Foto: Noemi Fingerlandová

„Když se podíváme na témata Blesku, tak přeci jenom to není klasické zpravodajství. Často jsou to takzvané soft news, spíše takové ty perličky, kuriozity ze světa celebrit. Takže do velké míry agenda Blesku spíše připomíná časopiseckou agendu, lehčí čtivo a čtivo, které v podstatě nabízí takzvanou eskapickou roli - to znamená možnost úniku od každodenních starostí,“ objasňuje mediální analytik Tomáš Trampota.

Blesk je pro hlupáky, Hospodářky pro intelektuály! Takhle zjednodušeně vypadá veřejná debata o bulváru. Podle Trampoty ale kritika často míří z hierarchicky vyšších kruhů společnosti. Přitom bulvár podle jeho zastánců kromě úniku nabízí i další pozitivní rysy.

Přehrát

00:00 / 00:00

20. výročí Blesku připomenula redaktorka Alběta Havlová

„Lidé si nemusí své frustrace vybíjet nějakým jiným způsobem, raději se ponoří do toho snového světa. Někteří zastánci bulvárních médií také tvrdí, že bulvár přináší masám alespoň nějaké informace.“

Nahlížení do světa celebrit, soukromý život politiků, odhalování milenek, peníze a také hra na nejnižší pudy, jako je například závist. To všechno mají bulváry po celém světě společné. Navíc nutně potřebují exkluzivní informace, a to mnohem víc než seriozní deníky.

„Ve většině zemí je tradičně mnohem víc závislý na prodeji takzvaně na stánku nebo na ulici. Nemá až tolik čtenářů na základě předplatného,“ vysvětluje Trampota. Proto je prý pro bulvár titulní strana a zpráva dne klíčová. „Aby to na nás z titulní strany na stánku křičelo, a my jsme po tom sáhli.“

Hospodářské noviny vycházejí už 55 let

Číst článek

Pokud ale budou papírové noviny podle dnešních předpovědí za dvacet let exkluzivním zbožím, jak v takové situaci Blesk a jemu podobní obstojí?

„Webové platformy u bulváru nefungují tolik jako u ostatních a nevytvářejí ani nějaký synergický efekt, ale zdá se, že pokles nákladů u bulváru je nejrychlejší, protože některé potřeby - třeba po neukojeném sexu a krvi - internet naplní rychleji,“ říká mediální analytik Karel Hvížďala.

Když začaly v Evropě na začátku 17. století vycházet první noviny, nepsaly o ničem než o kuriozitách a mořských příšerách. Bulvár prostě do naší kultury patří, otázkou ale je, jak velkou míru veřejného života by měl zabírat.

Alžběta Havlová, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme