Nejméně jedno z vojenských letišť skončí, stojí v Bílé knize
Vojenská letecká základna v Přerově nebo Pardubicích skončí. Vyplývá to z návrhu expertní komise v takzvané Bílé knize, tedy materiálu, který obsahuje návrhy úspor, opatření a dalšího směřování armády. Experti vycházejí taky z doporučení NATO, které České republice radí redukovat vojenská letiště ze čtyř na dvě.
Náměstek ministra obrany Jiří Šedivý potvrdil, že návrh počítá se zrušením minimálně jedné základny. Zmínil ale, která letiště by rozhodně měla být zachována.
„Zcela jistě by to měla být letiště, do kterých se nejvíce investovalo, která mají perspektivu dalšího rozvoje, letiště, která zároveň slouží v systému podpory příjmu případné posily spojeneckých sil. Čili je to letiště Čáslav a letiště Náměšť,“ řekl Jiří Šedivý.
Zrušením letiště by ministerstvo obrany, respektive armáda, ušetřila přes půl miliardy korun ročně. Takové prostředky vynakládá na provoz.
Nadzvukové letouny zůstanou
Pokud jde o nadzvukové letouny ve výbavě české armády, expertní komise je pro jejich zachování. Náměstek ministra Jiří Šedivý Radiožurnálu potvrdil, že z taktických důvodů je třeba mít nadzvukové letectvo třeba pro případ hrozby teroristického útoku prostřednictvím dopravního letadla.
„Zároveň říkáme, že není možné, není v našich finančních silách a možnostech udržovat oboje, to znamená pokračovat po roce 2015 v nadzvuku a investovat dalších, řekněme, deset miliard do modernizace protivzdušné raketové obrany. Z hlediska potřeb ochrany a obrany vzdušného prostoru je racionálnější pokračovat v nadzvuku a rozloučit se s protivzdušnou raketovou obranou,“ uvedl Jiří Šedivý.
Náměstek ministra obrany Jiří Šedivý dodává, že politické rozhodnutí musí padnout brzy, a to s ohledem na případné výběrové řízení nebo hledání jiného řešení, například sdílení nadzvukového letectva s jinou zemí NATO.
Bitevní vrtulníky mají na kahánku
Naopak českou armádu zřejmě opustí bitevní vrtulníky. Expertní komise doporučuje, aby je armáda vyřadila z výzbroje a následně prodala. Jejich využitelnost je totiž podle Jiřího Šedivého v rámci operací NATO minimální a modernizace příliš nákladná.
„Rozhodovali jsme se, zdali je nechat dožít, to by bylo dalších deset patnáct let, s tím, že ovšem jejich využitelnost je naprosto minimální, anebo je raději co nejrychleji odprodat, dokud ještě mají svou hodnotu, a ty prostředky investovat do rozvoje přepravních vrtulníků. Rozhodli jsme se pro druhou variantu,“ řekl náměstek.