O úseku D8 přes České středohoří se stále diskutuje
Už v roce 2006 by se měli na hraničním mostě setkat čeští stavitelé dálnice D8 s německými kolegy. Toto datum ale neplatí o dostavbě úseku, který povede přes České středohoří. O tom budou příští týden rozhodovat zastupitelé Ústeckého kraje.
Mají volit mezi dvěma variantami. Tou původní - se dvěma tunely, kterou prosazuje už řadu let Ředitelství silnic a dálnic - a novou s jedním tříkilometrovým tunelem podle návrhů ekologických aktivistů. Obě verze dnes porovnávali v Ústí nad Labem zástupci Ředitelství silnic a dálnic.
Podle studií Ředitelství silnic a dálnic, které předložilo krajským zastupitelům, je varianta s tříkilometrovým tunelem Kubačka ekologicky náročnější, protože odvětrávání, osvětlení a zabezpečení tunelu by vyžadovalo zvýšenou spotřebu energie a tám pádem i vyšší náklady. Stavba by se podle šéfa firmy Petra Laušmana prodražila o 2 miliardy.
Výstavba tunelu by znamenala i změny v územním plánu kraje a novou projektovou dokumentaci, a to znamená zdržení o pět let.
Podle průzkumu veřejného mínění se v upřednostnění jedné z variant lidé rozdělili do dvou stejně velkých skupin, avšak společnou prioritou je urychlené dokončení dálnice.