Po některých silnicích I. třídy se bude jezdit rychleji. Na rychlostních silnicích se zase zpomalí

Na některých silnicích první třídy bude možné jet až rychlostí 110 kilometrů v hodině. Vláda dnes dopoledne vzala na vědomí tento záměr ministerstva dopravy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smog v Mladé Boleslavi - pohled na rychlostní silnici R10

Smog v Mladé Boleslavi - pohled na rychlostní silnici R10 | Foto: Jana Huzilová

Mělo by se jednat o ty části silnic prvních tříd, které mají čtyři jízdní pruhy a mimoúrovňové křižovatky. Dnes by příslušný materiál měla projednat vláda. Dokument počítá se zhruba 24 úseky, jde například o silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, Mostem a Bílinou, Karlovými Vary a Ostrovem nad Ohří nebo brněnský, plzeňský či jihlavský přivadeč na dálnici.

Ještě než však ke změně dojde, je potřeba na vybraných úsecích zjistit, jestli je rychlost 110 kilometrů v hodině vůbec bezpečná. To potvrdil už před časem náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl:

Přehrát

00:00 / 00:00

O záměru ministerstva dopravy mluvila na Radiožurnálu redaktorka Eva Kézrová

„Podmínkou pro to, aby byly silnice zařazeny do tohoto modelu, je primárně to,aby byl splněn bezpečnostní audit. Čili se nebude jednat o automatické přiřazení silnic I. třídy do silnic pro motorová vozidla, ale budou muset být splněny některé parametry včetně bezpečnostního auditu.“

Nárůstu počtu dopravních nehod se bojí někteří odborníci. Třeba z ústředního automotoklubu, který taky spoléhá na výsledky testů.

Změny jsou součástí širší koncepce takzvaného Nového pojetí dálniční sítě a platit by měly, jak předpokládá premiér Nečas, od začátku příštího roku.

„Zvyšování rychlosti je pouze jedním bodem celé koncepce. V celém konceptu se jedná především o úspory. U zvyšování rychlosti nám jde o to, abychom se dostali na evropskou úroveň vnímání kvality komunikací, kdy sama komunikace tak, jak vypadá, má řidičům dát najevo, jaká rychlost je pro takovéto komunikace bezpečná. Na řadě míst máme vybudovány velmi pěkné silnice, směrově dělené čtyřpruhy, na kterých je bezpochyby možné jezdit 110. A jen proto, že dnes nejsou zařazeny mezi rychlostní silnice nebo dálnice se po nich nemůže jezdit více než 90,“ říká Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.

Změny se mají dotknout i současných rychlostních silnic. Řidiči podle ministerstva nedokážou rozlišit mezi dálnicí a rychlostní silnicí. Ostatně prý tak ani nemusí činit, protože leckteré rychlostní silnice jsou postavené ve stejné alegorii, jako dálnice.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách v koncepci dálniční sítě mluvili na Radiožurnálu Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy a František Lehovec, profesor z dopravní fakulty ČVUT

„Rozdíl byl dříve ve financování federálních rozpočtů a národních rozpočtů. Tudíž se komunikace jmenovaly různě. My bychom chtěli zavést jednu kategorii pro dálnice, kde by byla povolena maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu. Některé rychlostní silnice, které nevyhovují parametrům moderního pojetí dálnic, bychom chtěli dostat do kategorie silnic pro motorová vozidla, kde by byla povolena maximální rychlost 110 kilometrů v hodině,“ upozorňuje Dont.

„Celý záměr ministerstva má svoji logiku, je vyústěním určitých anomálií, kterých jsme jako Česká republika z hlediska označování komunikací pro motorová vozidla dostali,“ podotýká František Lehovec, profesor z dopravní fakulty ČVUT.

Na některých silnicích asi vzroste maximální rychlost na 110 km/h | Foto: ČTK

Eva Kézrová, Nikola Bojčev, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme