Policie obvinila tři lidi kvůli obchodu s padělanými obrazy. Mezi nimi i známého překupníka s uměním Fröhlicha
Ostravská policie zadržela v domě jednoho z nejznámějších překupníků uměleckých děl Jaroslava Fröhlicha desítky obrazů známých malířů. Třeba od Emila Filly nebo Čestmíra Janoška. Kriminalisté mají podezření, že většina děl by mohla být falešná. Spolu s Fröhlichem detektivové obvinili i Fröhlichovu manželku a ještě jednoho muže.
Policie i dozorující státní zástupkyně okolnosti případu striktně tají. „Vůbec se nebudu vyjadřovat a nebudu vám ani říkat, jaká je škoda,“ odmítá říct podrobnosti ostravská státní zástupkyně Monika Obořilová.
Radiožurnálu se podařilo zjistit, že detektivové sledovali a odposlouchávali Fröhlicha nejméně rok. A letos v květnu ho zatkli přímo v jeho domě v Chýni u Prahy. Z jeho vilky, která na první pohled upoutá množstvím nainstalovaných kamer, tehdy odnesli desítky obrazů. Ty teď zkoumají a prověřují, zda jsou pravé, nebo jde o padělky.
Mají totiž podezření, že muž prodával falešné obrazy i se znaleckými posudky, které si nechal na padělaná díla udělat. Pokud by se to prokázalo, škoda by mohla být nejméně v řádech desítek milionů korun.
Fröhlich kvůli podezření, že obchodoval s padělky, sedí v současné době ve vězení, jeho advokát Tomáš Kaiser však možný konflikt klienta se zákonem odmítá.
„Ani z usnesení z trestního stíhání, ani z probíhajícího dokazování nevyplývá, že by si opatřil vědomě nějaký padělek. Čekal bych, že se zjistí, že pan Fröhlich vědomě prodával padělky. Tak tomu ale není,“ říká Kaiser.
Pochyby v Alšově galerii
Fröhlich není na trhu s obrazy žádným nováčkem. Jak vyšlo aktuálně najevo, byl zřejmě v pozadí kontroverzní výstavy, která se konala v roce 2011.
Alšova jihočeská galerie tehdy vystavovala 125 neznámých obrazů a kreseb jedné z nejznámějších ruských malířek 20. století Natalie Gončarovové. Na první pohled to vypadalo jako neuvěřitelný úspěch, jenže po krátké době se začaly objevovat pochybnosti o pravosti obrazů.
Obsáhlý text v odborném časopise zveřejnil například kunsthistorik Jan Skřivánek, který je zároveň šéfredaktorem časopisu Art and Antiques.
„Gončarovová byla z hlediska aukčních prodejů nejdražší autorkou. Jeden její obraz se prodal o pár let předtím za deset milionů dolarů. Takže kdyby se najednou objevilo několik jejich neznámých obrazů, tak je to tak velká částka, že by to galerie nebyla schopná ani pojistit,“ argumentuje Skřivánek.
Dnes má galerie sice jiného ředitele než v době výstavy, špatného renomé se však zatím nezbavila.
„Tato výstava znamenala pro galerii katastrofální poškození renomé. A de facto dodnes napravujeme škody, které tato v zásadě velmi malá výstava napáchala,“ říká současný ředitel galerie Aleš Seifert.
Policie i odborníci jsou dosud přesvědčeni, že šlo o padělky a cílem výstavy bylo tyto obrazy legalizovat. A že v pozadí výstavy byl právě Jaroslav Fröhlich. Kam přesně díla putovala a kolik z nich se podařilo prodat, policie zatím marně zjišťuje.
Jisté je, že pravý obraz Gončarovové Espagnole se v jedné aukční síni prodal za čtvrt miliardy korun.