Povinné ručení se možná rozšíří i na zahradní traktůrky, řeší to Brusel

Povinné ručení se možná v budoucnu bude platit i za malé traktory, které jezdí jen po zahradě. Třeba v Německu už to tak funguje a zavést povinnost i v dalších zemích může aktuální rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Podle něj má pojistku mít každé vozidlo při jakémkoli pohybu. Kolem rozšíření povinného ručení se každopádně čeká velká diskuse.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahradní traktor (ilustrační foto)

Zahradní traktor (ilustrační foto) | Foto: Ladislav Bába

Na začátku všeho byl nešikovný slovinský řidič traktoru s vlečkou. Chtěl zacouvat do stodoly na statku, jenže se netrefil a narazil do žebříku, na kterém byl mladý muž. Ten spadl a vážně se zranil.

Když chtěl náklady na léčení proplatit prostřednictvím povinného ručení, pojišťovna to odmítla s tím, že pojistka platí jen na veřejných komunikacích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bude se platit povinné ručení i za zahradní traktůrky? Otázkou, kterou teď řeší Evropská komise, se zabývala redaktorka Eva Kézrová

Evropský soud je ale přesvědčen, že by se měla vztahovat na jakékoli použití vozidla, pokud odpovídá jeho funkci. A to by zcela změnilo současný systém povinného ručení.

„Toto rozhodnutí soudního dvora evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi,“ připouští mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka, podle kterého český zákon o povinném ručení vychází z evropské směrnice, a proto je důležitá shoda jednotlivých zemí.

„Na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ale v současnosti není připraven a výsledky jednání v žádném případě nelze předjímat,“ dodal Ležatka.

Leccos ale odkrývá výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. Podle něj se zatím řeší, jakých dalších vozidel by se povinné ručení mohlo v budoucnu týkat.

„Určitě se diskutuje o některých zemědělských strojích, které dosud nemusely být pojištěné, protože byly provozovány v areálech různých zemědělských družstev, nikoli na komunikacích. Je to předmětem ještě diskuse s ministerstvem financí,“ říká Sikora.

Navíc inspirace může přijít i ze zahraničí. Třeba od sousedů. „V Německu musí být pojištěny segwaye, které jezdí i po Praze, a jestli to bude předmětem pojištění i u nás, to se uvidí. Diskutuje se právě, která z těchto vozidel by měla být registrována a která ne. Já si upřímně neumím představit, pokud by se hovořilo o malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ podotkl Sikora.

Ministerstvo změny nechystá, čeká na výsledky jednání

Je ale možné, že i přes rozhodnutí Soudního dvora EU se na povinném ručení u nás nic měnit nebude. Podle Ležatky ministerstvo financí počká na výsledek evropských jednání a samo od sebe změny nechystá. „V současnosti se opravdu jedná na celoevropské úrovni,“ zdůraznil mluvčí.

Síkora je naopak přesvědčen, že dříve nebo později k rozšíření povinného ručení i na další motorizované stroje u nás dojde.

„Ambice je, že by do prázdnin měla být ukončena základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná, a v průběhu druhého pololetí by legislativa byla připravená pro diskusi v Poslanecké sněmovně,“ ředitel České asociace pojišťoven.

Zatím stále platí, že povinné ručení musí mít všechna osobní i nákladní auta, autobusy, traktory, přívěsy a motorky, pokud se pohybují po pozemních komunikacích.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme