Právo a LN: Na kampaň do Sněmovny dají někteří lídři i 100 000 Kč

Kandidatura do Sněmovny není zadarmo. Kdo chce být na předním místě, musí zaplatit, informují Právo a Lidové noviny. Do seniorského věku dozrála v Česku generace, která má dost peněz a utrácí je za cestování, kulturu a zdraví, píší Hospodářské noviny. Mladá fronta Dnes informuje o tom, že přes 3,5 biliónu korun zaplatí ekonomika Evropské unie každý rok za pití alkoholu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Chcete kandidovat do Sněmovny na předním místě? Pak zaplaťte! Zhruba takové zásady platí podle dnešního Práva a Lidových novin ve většině parlamentních stran, které se snaží dát dohromady maximum peněz na volební kampaň. Kandidovat na volitelných místech tak neznamená pro nominované jen vstupenku do nejvyšších politických pater, ale také finanční zátěž.

Především pro lídry sociální demokracie se kandidatura prodraží, protože v některých krajích musí zaplatit do stranických pokladen až sto tisíc korun. Mnohým se to nelíbí a také experti to považují za nemravné. V lidech to podle politoložky Vladimíry Dvořákové vytváří zdání, že si lidé chodí do politiky vydělat.

Rozdíly v platech mužů a žen jsou v Česku jedny z nejvyšších v Evropě. Lidové noviny s odvoláním na poslední údaje Českého statistického úřadu píší, že rozdíl v průměrné mzdě zástupců obou pohlaví činí až 6 000 korun. Je to způsobeno tím, že muži a ženy většinou vykonávají jiné druhy práce. Ve vedoucích pozicích, kde jsou platy nejvyšší, je žen minimum. Například mezi řediteli bank není v tuzemsku žena ani jediná.

Důvodem jsou genderové stereotypy. Schopnosti žen jsou podle expertů u nás ohodnoceny níž než u mužů. Na ženy není vyvíjen takový společenský tlak, aby se prosazovaly a draly nahoru. Mluvit o diskriminaci se ale představitelé statistického úřadu brání. K tomu, že by za stejnou práci zaměstnavatel zaplatil ženu hůř než muže už podle odborníků nedochází - dodávají Lidové noviny.

Do seniorského věku dozrála v Česku generace, která má dost peněz a utrácí je za cestování, kulturu a zdraví. Jak píší Hospodářské noviny, firmy začínají zjišťovat, že se vyplatí nabízet jim své zboží. Český statistický úřad teď eviduje 2,75 miliónu lidí starších 55 let. Za 25 let jich budou čtyři milióny.

Cestovní kanceláře už lákají seniory na speciální pobyty u moře za polovic. Přibližně třetina klientů cestovních kanceláří jsou právě starší lidé. Na ně chtějí zacílit i mobilní operátoři. Lidé starší 55 let se stávají vynikající klientelou i pro kosmetické a farmaceutické společnosti. Jsou totiž podle odborníků aktivnější a víc na sebe myslí. Jak ale doplňují Hospodářské noviny, přesto je v Česku reklamní cílení na starší generaci ještě v začátcích.

125 miliard eur ročně - tedy přes tři a půl biliónu korun - tolik zaplatí ekonomika Evropské unie každý rok za jediný nešvar: pití alkoholu. Vyplývá to z nové zprávy zveřejněné v časopise The Globe, ze kterého cituje Mladá fronta Dnes. Zhruba polovina z této částky přitom připadá na snížení produktivity práce. Podle zprávy navíc stojí alkohol za každou třetí smrtelnou nehodou a za každou čtvrtou vraždou na území EU.

Jak říká primář psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích Karel Nešpor, alkohol působí obrovské problémy i pokud nejde o závislost. Zatímco situace v ostatních členských státech unie je stabilní, u nás podle Nešpora objem vypitého alkoholu stále roste. Viníkem je nedostatečná cenová regulace alkoholu a jeho snadná dostupnost i pro mladé. Pivo je u nás levnější než běžné nealkoholické pití. A jak řekl Nešpor Mladé frontě Dnes, to je věc, která nemá v Evropě obdobu.

Naděžda Hávová, Marián Vojtek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme