Pražské metro bude zase delší

9. května 1974 se otevírala první trasa C pražského metra. Velké slávě tenkrát přihlíželi nejdůležitější státní činitelé, šlo přeci o stavbu československo - sovětského přátelství. Letos oslaví pražské metro své 34. narozeniny také velkolepě. Jako dárek dostane téměř 5 kilometrů kolejí v každém směru a 3 stanice na už zmíněné trase C - Střížkov, Prosek a Letňany - tam bude nová konečná.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stanice pražského metra Střížkov

Stanice pražského metra Střížkov | Foto: Jiří Kokmotos

Kdyby se měli odborníci v architektuře i v hromadné dopravě shodnout, co je pro pražské metro typické, tak je to krása. "V 80. letech a na začátku 90. let minulého století se stavěly stanice, zejména na Západě, hlavně jednoduché a účelné, ale lidem se nelíbily. To u nás bylo metro jakousi vizitkou města a dodnes se snažíme tento trend udržet. Například stanice Rajská zahrada na lince B, kde vlaky staví nad sebou, je unikátem, podobně krásnou stavbu jsme se rozhodli postavit i tady na trase C," řekl Radiožurnálu o stanici Střížkov František Polák, mluvčí společnosti Metrostav. Podle něj se řada odborníků na metro ze zahraničí shoduje, že naše podzemní dráha, patří mezi nejhezčí na světě.

Nové metro musí nabídnout komfort cestujícím, ale osloví i milovníky vína

Do výbavy dostane nová stanice třeba palmy, ale i vinárničku. Na úrovni přijíždějících vlaků bude jen několik metrů od kolejiště prosklená vinárna s výhledem do stanice. Vedle ní se počítá se dvěma čtyřicet metrů dlouhými a metr vysokými květníky pro různé keře a další rostliny. S přírodními prvky počítají stavitelé i uvnitř samotné stanice Střížkov. Mezi stropem a mezipatrem zavěsí několik metrů dlouhá ocelová lana, po kterých porostou popínavé rostliny. Místo tam naleznou i olivovníky odolné proti změnám teploty v různých ročních obdobích.

Nové metro myslí i na řidiče aut

Dárek má nová stanice i pro ty řidiče, kteří čím dál tím méně snášejí kolony aut, a tak stále častěji nechávají svá auta na kraji hlavního města a do centra Prahy jedou metrem. Stanice Střížkov nabídne parkoviště pro 200 aut, u konečné stanice Letňany zaparkuje ještě o několik set vozů víc. Zároveň se má zlepšit i doprava v severní části města obecně. Vzniknou nové autobusové terminály, které stáhnou část městské i příměstské dopravy z oblastí Palmovky, Kobylis, Ládví i Vysočan a Proseka. Pražské metro tak v den svých 34. narozenin opět pomůže Praze k lepšímu prostředí.

Jiří Kokmotos, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme