Prezidentovy výroky poškodily Šarapatkovu čest a dobrou pověst, napsala soudkyně do rozsudku

Vysoký morální kredit člena Rady ČT Zdeňka Šarapatky byl výrokem Miloše Zemana snížen a vznikla mu tím nemajetná újma, rozhodl Obvodní soud pro Prahu 1. Nařídil proto, aby se ministerstvo financí za prezidentova slova omluvilo. Zeman v TV Barrandov prohlásil, že Šarapatku vyhodil před lety z Úřadu vlády pro neschopnost. Jeho bývalý úředník ale dokázal, že to nebyla pravda. Vyplývá to z rozsudku, který iROZHLAS.cz zveřejňuje v celém znění.

Dokumenty Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prezident Miloš Zeman. Velitelské shromáždění náčelníka generálního štábu Aleše Opaty k objasnění úkolů české armády v roce 2019. | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Tento exkluzivní pořad sledují diváci, kteří považují pořad za seriózní, slovům prezidenta republiky věří a pokud uvedl o žalobci shora uvedené tvrzení, pak to nepochybně žalobce v očích veřejnosti poškodilo, byla snížena jeho čest, důstojnost, morální kredit, a zvláště pak jeho profesní čest a dobrá pověst,“ napsala soudkyně Dagmar Stamidisová v rozsudku.

Podrobnosti z něj jako první zveřejnil server Seznam Zprávy.

Za Zemanova slova o Šarapatkovi se ministerstvo zatím omlouvat nemusí. Proti verdiktu se odvolalo

Číst článek

Spor se vedl o to, co Zeman řekl o Šarapatkovi v listopadu 2017 v pořadu Týden s prezidentem vysílaném na TV Barrandov. Zeman tehdy prohlásil, že Šarapatku vyhodil z Úřadu vlády pro neschopnost v době, kdy byl premiér.

Šarapatka ale z Úřadu vlády v době, kdy byl Zeman premiérem, odešel po dohodě. Podle žaloby poslal 4. října 2000 vedoucímu Úřadu vlády výpověď a později s úřadem uzavřel dohodu o rozvázání pracovního poměru. Příslušné dokumenty předložil jeho právník soudu jako důkaz.

Ministerstvo financí se podle rozsudku bránilo především tím, že Šarapatka, který pracuje pro server Forum24, přispívá také na serveru Info.cz a jeho texty vyšly také na serveru Hlídací pes, má dost prostoru se veřejně bránit. „Žalovaný (ministerstvo financí, pozn. red.) poukazuje na časovou souvislost ukázek propagace díla žalobce s podanou žalobou, původně na Kancelář prezidenta republiky, poukazuje na to, že žalobce má možnost uvést jím tvrzené důvody ukončení pracovního poměru u Úřadu vlády a tyto důvody široce medializovat,“ stojí v rozsudku.

Následuje rozsudek v plném znění, který server iROZHLAS.cz získal na základě informačního zákona:

Argumenty ministerstva ale soudkyně odmítla. „Ne každý posluchač, který pořad Týden s prezidentem na TV Barrandov sleduje, je totiž uživatelem sociálních sítí a nemusí být také osobou sledující server Hlidací pes.org nebo server Fórum 24… Pokud tedy tvrzení, které je předmětem žaloby, zaznělo v pořadu Týden s prezidentem, pak je na místě, aby se žalovaná žalobci omluvila formou doporučeného dopisu dle požadavku žalobce,“ uvedla Stamidisová.

Zeman totiž podle ní objektivně způsobil Šarapatkovi újmu a to zvláště v profesní oblasti. „Žalobce je členem Rady ČT, je známým publicistou a v této oblasti je nezbytný vysoký kredit, který byl výrokem Ing. Miloše Zemana snížen,“ píše se v rozsudku.

Ministerstvo financí se proti rozsudku odvolalo, jak už na začátku září potvrdila pro iROZHLAS.cz jeho mluvčí Šárka Šmolíková. Sporem by se po odvolání měl zabývat Městský soud v Praze.

Hradní mluvčí už dříve uvedl, že prezidenta se spor netýká, jelikož není účastníkem řízení. Na aktuální dotaz serveru iROZHLAS.cz, zda je rozhodnutí soudu o omluvě správné a zda si prezident za svými slovy stojí, Jiří Ovčáček neodpověděl. „Nevidím důvod, proč bych měl cokoliv v této věci vzkazovat přes média,“ napsal v SMS zprávě. „Reakce je taková, že žádná reakce nebude,“ dodal.

Tereza Čemusová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme