Stát zpřísní označení potravin, česká vlajka bude jen na výrobcích z českých surovin

Česká vlajka bude jen na těch potravinách, které prokazatelně pocházejí z České republiky. Na Žofínském fóru to řekl ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL. Rezort podle něj pokročil v přípravě novely zákona o potravinách. Ta přesně stanoví, na kterých výrobcích se bude moci česká vlajka objevit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žofínské fórum na téma Aktuální situace na trhu s potravinami, Marian Jurečka | Foto: Filip Jandourek

Současné značení potravin je velmi nepřehledné: vedle sebe existuje mnoho označení jako třeba Česká potravina, Vyrobeno v České republice, Regionální potravina nebo Český výrobek.

Podle nových pravidel bude vlajka jen na tom výrobku, který bude z českých surovin. U potravin, které se skládají z více surovin, bude muset být obsah českých částí minimálně tři čtvrtiny. Novela by měla začít platit v příštím roce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Potravinová soběstačnost Česka klesá. O problému mluví ministr zemědělství Marian Jurečka a agrární analytik Petr Havel

Řada zákazníků, která by dala přednost například českému ovoci nebo zelenině, má často smůlu - na regálech obchodů není. Problém připouští i ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL:

„Uznávám, že v sektoru ovoce a zeleniny, je dnes situace opravdu složitá. Česká produkce nestačí uspokojit 50 procent domácí potřeby. Teď jsme ale v září startovali velké investiční kolo příjmů žádostí, které byly výrazně určeny do sektoru ovoce a zelenina.“

Podle Mariana Jurečky také v Česku umíme vyrábět dobré těstoviny, mléčné výrobky nebo sladkosti, a přesto je dovážíme.

„Dlouhodobě se to týká vepřového masa, kde máme nezávislost na dovozech kolem 50 procent, u mléčných výrobků je to kolem 60 procent, u drůbeže kolem 60 až 65 procent. Vidím to jako velmi ohrožené, stejně jako ovoce a zelenina a výrobky rostlinného původu,“ vyjmenovává prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.

Agrární analytik Petr Havel upozorňuje na to, že Česká republika je limitovaná klimatickými a geografickými podmínkami a konkurenceschopností:

„My nemáme v naší zemi příliš mnoho opravdu kvalitní půdy, až tak ideální klimatické podmínky, máme kopcovitou krajinu, máme půdu ohroženou vodní a větrnou erozí. Nejsme schopni nabídnout produkty po dobu celého kalendářního roku.“

Pro českého spotřebitele je stále hlavním kritériem cena, v posledních letech ho ale také zajímá, odkud výrobek pochází.

„Za poslední roky se spotřebitel daleko více orientuje na kvalitu. Za poslední dva až tři roky zase vidíme, že spotřebitele také zajímá, odkud výrobek je, kde byl vyroben, kde se hospodářské zvíře narodilo, bylo vykrmeno a poraženo," upřesňuje Jurečka.

Lenka Jansová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme